Kommende markedschef i Norge Hege Fredlund Hoff samt Jan Voetmann, der er udnævnt til chef for Data & AI. Begge fra VisitDenmark. (Fotos: Robin Skjoldborg | VisitDenmark | PR)

VisitDenmark udnævner to nye chefer

Der er blevet omrokeret hos VisitDenmark, og to ansatte har fået nye arbejdsområder. Fremover skal de henholdsvis være chef for et vigtigt marked samt bidrage til at øge brugen af ny teknologi.

Året er så godt som omme, og VisitDenmark er tilsyneladende ved at ruste sig til de opgaver, der venter forude. Man har i hvert fald justeret organisationen således, at to ansatte i fremtiden vil indtage andre roller, end de hidtil har haft.

Det drejer sig blandt andet om Hege Fredlund Hoff, der blev en del af VisitDenmark i 2018. Siden januar 2021 har hun varetaget det overordnede faglige ansvar for turismeorganisationens markedskontor i Norge, men fra begyndelsen af næste år udvides hendes portefølje.

Den 1. januar vil Fredlund Hoff nemlig overtage det personalemæssige ansvar og samtidig udnævnes hun til markedschef i Norge. Stillingen har hidtil været bestredet af direktør Flemming Bruhn, der ud over at have økonomiansvaret i VisitDenmark også er markedschef for Sverige, Kina samt Indien.

Vil overvinde valutaudfordringer
Ifølge Katja Moesgaard, der er administrerende direktør for VisitDenmark, handler udnævnelsen både om, at Hege Fredlund Hoff er i færd med at tage en masteruddannelse i ledelse samt at den aktuelle situation i det skandinaviske land kalder på ekstra opmærksomhed.

”Norge er et af VisitDenmarks største og vigtigste markeder, men har været udfordret de seneste år på grund af valutakursen. Vi har brug for at fokusere ressourcer, kræfter og ledelsesmæssige kompetencer yderligere i forhold til at få nordmændene tilbage til Danmark.”

Den kommende markedschef slår fast, at det norske marked er udfordret i øjeblikket, selvom kronekursen er blevet en smule styrket i den seneste tid. Flere indsatser i løbet af det kommende år skal dog lokke norske turister til Danmark, lyder det fra Hege Fredlund Hoff.

”Ambitionen for 2024 er at skabe en tiltrækningskraft til Danmark, som overvinder valutakursudfordringerne. Vi skal i fællesskab minde nordmændene om de fantastiske oplevelser, som Danmark har at tilbyde sine naboer i nord. Og vores vigtigste ’reason to go’ for nordmændene er den hjertevarme og venlige danske befolkning.”

Vil i højere grad fokusere teknologiske muligheder
I tillæg til at udpege en ny chef for det norske marked har VisitDenmark ligeledes oprettet et team, som skal øge organisationens brug af data og kunstig intelligens.

Det bliver Jan Voetmann, der som ny chef for Data & AI (forkortelse for Artificial Intelligence (kunstig intelligens), red.) vil stå i spidsen for det arbejde. Han har gennem det seneste år deltaget i udviklingen af VisitDenmarks nye platform.

”Udviklingen af den nationale dataplatform VisitData går rigtig hurtigt, og vi oplever en enorm interesse fra både destinationsselskaberne og andre samarbejdspartnere. Derfor er der behov for, at vi lægger flere kræfter i VisitData, så vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i anvende data strategisk,” siger Katja Moesgaard, hvis udtalelse suppleres af Jan Voetmann.

”Sammen med teamet og alle de andre gode mennesker, som til dagligt arbejder med VisitData, ser jeg frem mod 2024, hvor platformen for alvor bliver rullet ud i dansk turisme. Samtidig ser jeg nye spændende muligheder for, at VisitDenmark kan bidrage positivt med brugen af kunstig intelligens på tværs af dansk turisme.”


Relaterede artikler:

Hun skal stå i spidsen for ny dataplatform

VisitDenmark ansætter ny marketingchef

Ny VDK-direktør gjorde status over turismen