Scandic. (Foto: Scandic | PR)

Scandic meldt til politiet: Risikerer at få en bøde

Scandic er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, fordi der kan være sket brud på reglen om, at kunder skal kunne betale kontant. Ifølge hotelkæden er der tale om misforståelser.

Herhjemme siger loven, at virksomheder eller butikker, der lader deres kunder betale med kort eller via en smartphone, også skal være i stand til at modtage kontanter i tidsrummet fra klokken 06.00 og frem til klokken 22.00.

Internethandlen samt tankstationer uden butik og andre såkaldte ubemandede selvbetjeningsmiljøer er undtaget fra kontantreglen, ligesom butikker i områder, hvor der vurderes at være særlig stor risiko for røverier, kun skal modtage rede penge indtil klokken 20.00.

Hvis butikkerne overtræder reglen, kan de ende med at blive straffet med en bøde. Området er et af dem, som Forbrugerombudsmanden holder øje med, og tilsynsmyndigheden har netop politianmeldt syv virksomheder for at bryde kontantreglen.

En af de virksomheder, som er blevet anmeldt, er Scandic Hotels. Derudover drejer det sig om selskabet bag caféen Casablanca i det centrale Aarhus, Coop Danmark, Leos Legeland, restaurant Mash i Aarhus, Streetfood Aalborg samt Værftets Madmarked, der ligger i Helsingør.

Skal hindre diskrimination
Forbrugerombudsmanden forklarer, at politianmeldelserne sker på baggrund af klager, der er blevet modtaget mellem marts 2021 og sommeren i år, hvori det fremgår, at klageren mener, at de syv virksomheder enten ikke har ville tage imod kontanter eller har besværliggjort betalingen.

Andreas Weidemann, der er fungerende forbrugerombudsmand, forklarer, at reglen har til formål at sikre lige vilkår for alle.

”Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, så skal den også tage imod kontanter, medmindre der er tale om selvbetjening eller handel på nettet. Der er kunder, som ønsker eller kun kan betale med kontanter, og kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af disse kunder.”

Presseafdelingen hos Scandic Hotels oplyser til Turisme24.dk, at det er misforståelser, der har ført til, at man er blevet meldt til politiet.

“Hos Scandic modtager vi altid kontanter i receptionerne inden for de lovpligtige tidspunkter. Da vi modtager betaling både i restauranter, barer, wellnessområder med mere, er der opstået misforståelser på enkelte hoteller, som har sendt gæster med kontanter til receptionen for at betale. Det retter vi naturligvis op på omgående.”

Ville være en lettelse at slippe
Hos HORESTA understreger den politiske chef, Maria Olafsson, at den aktuelle politianmeldelse er atter en påmindelse om, at kontantreglen i organisationens optik burde afskaffes.

”Det giver ingen mening, at vi i 2023 fortsat pålægger virksomheder at tage imod kontanter. Selvfølgelig skal gældende lovgivning overholdes, men loven er forældet i en tid, hvor selv det offentlige har gennnemdigitaliseret kontakten med borgerne.”

”Vi har medlemmer, som taber penge på at tage imod kontanter. Hvis antallet af kontantbetalinger er forholdsmæssigt lavt, koster det alt for meget i administration, transport og diverse gebyrer at skulle håndtere sedler og mønter. Det vil være en stor lettelse for dem at slippe for kravet.”


Relaterede artikler:

HORESTA vil gøre kontanter frivillige

Skærper snart krav om digitale kasseapparater

Forbrugerombudsmanden politianmelder cafékæde