Forbrugerombudsmanden har politianmeldt cafékæden Original Coffee for flere gange at afvise kontanter som betaling. Flere andre i restaurationsbranchen har fået indskærpet kontantreglen.
Forbrugerombudsmanden har modtaget en række klager over, at den københavnske cafékæde Original Coffee har afvist at tage imod kontanter som betaling. Ifølge betalingsloven skal en virksomhed som udgangspunkt tage imod kontanter mellem klokken 06.00 og 22.00.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. Original Coffee har ifølge sin hjemmeside 11 caféer i København, Frederiksberg og Hellerup.
Kunderne, der har klaget til Forbrugerombudsmanden, blev afvist ved kassen hos Original Coffee, blandt andet med begrundelserne, at caféen ikke havde byttepenge, at caféen ikke modtog kontanter på grund af risikoen for indbrud, af hensyn til smittefaren i forbindelse med coronapandemien, står der i pressemeddelelsen.
Kontantreglen tager allerede højde for risikoen for tyveri og indbrud ved at begrænse kontantpligten til dagtimerne, påpeger Forbrugerombudsmanden.
Vil atter tage imod kontanter
Forbrugerombudsmanden politianmeldte cafékæden i december sidste år. Original Coffee har efterfølgende meddelt Forbrugerombudsmanden, at de fremover vil tage imod betaling med kontanter, står der i pressemeddelelsen.
Flere andre virksomheder i restaurationsbranchen, som ikke har taget imod kontanter i en periode, har fået indskærpet kontantreglen af Forbrugerombudsmanden. Overtrædelse af kontantreglen kan straffes med en bøde.
I pressemeddelelsen siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen: ”Som udgangspunkt skal alle tage imod kontant betaling, medmindre der kun er selvbetjening, eller man handler på nettet. Virksomheder kan ikke tilsidesætte kontantreglen af frygt for indbrud, corona eller af andre årsager.”
Forbrugerombudsmanden henviser til betalingsloven, hvor der blandt andet står, at ”betalingsmodtagere har pligt til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra klokken 06.00 til klokken 22.00, hvis de modtager betaling med betalingsinstrumenter såsom betalingskort eller mobilbetaling.”
Håber på svenske tilstande
Til Ritzau, der citeres af TV 2, siger Jonas Skovsted-Overgaard, administrerende direktør for Original Coffee:
”Jeg har et stort håb om, at vi kommer derhen, hvor de er i Sverige, hvor det er muligt som erhvervsdrivende selv at vælge, om man enten vil tage imod kort eller kontanter.
Der er ikke særligt mange banker, der vil have kontanter, så det bliver sværere og sværere for os at komme af med dem. Og det koster os et par hundrede tusinde kroner om året.”
Relaterede artikler:
Bøde for at vildlede om priser på hotel- og kroophold