Wonderful Copenhagen stod for at holde oplæg hos A&O Sydhavnen.

Rejsearrangører er imponerede over København

En stor gruppe europæiske rejsearrangører lagde turen forbi København da Wonderful Copenhagen og en hostelkæde i fællesskab tog imod dem. Særligt bæredygtighed og arkitektur imponerer.

København er efterhånden et kendt rejsemål ude i den store verden. Hovedstaden var med 12.013.000 overnatninger i 2022 Danmarks mest besøgte destination.

Men det er stadig nødvendigt at markedsføre København til udlandet, og derfor har A&O Hostels i Samarbejde med Wonderful Copenhagen netop lagt kvadratmeter til et besøg fra 31 rejsearrangører fra blandt andet England, Frankrig, Italien, Holland, Ungarn, Tjekkiet og Polen, så de med egne øjne kunne se Københavns kvaliteter. Det skriver A&O Hostels i en pressemeddelelse.

De europæiske rejsearrangører, der lagde vejen forbi A&O’s vandrerhjem i Sydhavnen var på en såkaldt FAM trip (familiarisation trip red.), og de kom hjem fra turen med ny viden om, hvad hovedstaden kan tilbyde netop deres kunder.

Vil lære skoleelever om bæredygtighed
En af de mange rejseagenter, der var med på turen var Caitlin Pardoen, projektleder og rejseplanlægger i firmaet Travel Iventive med hovedsæde i byen Breda i Holland.

Hun var i København for at øjne muligheder for at undervise skolegrupper i bæredygtighed, fortæller hun.

”Jeg arrangerer mange rejser for skolegrupper, i år har vi sendt cirka 250 hollandske elever til København. Fremover vil vi arbejde på at sende flere afsted, fordi hollandske elever kan lære meget af at opleve byens imponerende, nyskabende arkitektur og ikke mindst se, hvordan danskerne arbejder med bæredygtighed. Vi vil gerne vise børnene, hvordan de kan være med til at reducere deres CO2-fodaftryk,” siger hun.

Hun ledte blandt andet efter argumenter for, hvorfor skolegrupper netop skal rejse til København, der er en dyr destination for turister.

”København har generelt været dyr for turister, hvilket har været en stopklods i forhold til at sende elever og turister afsted. Men på denne inspirationstur har jeg fået et bedre greb om fortællingen om København, og de mange spændende ting byen kan tilbyde, og det gør det nemmere at argumentere for at rejse herop,” fortæller Caitlin Pardoen.

Imponeret over besøg uden for indre by
En anden arrangør, der har fået større indsigt i København, er britiske Andy Fairburn fra Nordic Travel Solutions i London, der arrangerer B2B-rejser for forretningsfolk fra England, Irland, Asien og USA.

Også han er imponeret over Københavns bæredygtige profil.

”For første gang har jeg bevæget mig uden for Københavns centrum, og især besøgene på Refshaleøen og herunder Øens Have, der har sin egen forsyning af grønt, har været en øjenåbner. Det samme gælder forbrændingsanlægget Copenhill. Wow!,” siger han.

Han fortæller, at København på flere måder er inspirerende.

”Det, jeg har fået bekræftet her, er, at København er på forkant med udviklingen inden for bæredygtighed og reelt foran mange andre byer i Europa, og så har byen en skøn balance mellem det at bo og leve i byen. Især sammenlignet med London, hvor jeg bor til daglig, og hver dag bruger mange timer på offentlig transport. Det gør man ikke i København,” forklarer Andy Fairburn.

 

Relaterede artikler:

Ny app skal formidle Københavns historie til turister

Decideret ødelæggende for Københavns udtryk

København rangerer højt på international liste