København fra oven. Foto: Mellanie Gandø.

Ser milliardpotentiale: WoCo vil samle branchen om en styrket vinter

Wonderful Copenhagen vurderer, at målet om at skabe helårsturisme kan tilføre turismen milliarder i omsætning. Destinationsselskabet ønsker derfor at samle alle turismeaktører i en indsats, der skal stå på tre strategiske ben.

To milliarder kroner mere i omsætning og nye jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad turismen i København kan hente, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året.

Det viser nye beregninger, som Wonderful Copenhagen står bag, og som ifølge destinationsselskabet selv er foretaget i lyset af, at hovedstadsturismen igen er i vækst efter coronapandemien, og efter, at der siden 2017 er kommet 8.700 nye hotelværelser i København, som svarer til en stigning på 58 procent og en investering fra erhvervets side på 12 milliarder kroner.

Skal turismen nå op på gennemsnittet for resten af året i de kolde måneder, kræver det dog en hel del, for det betyder, at hovedstaden skal tiltrække 560.000 flere overnatninger i første kvartal.

Men flere turister uden for højsæsonen, er ikke noget, der kommer af sig selv, og derfor søsætter Wonderful Copenhagen nu en indsats for at nå målet, oplyser destinationsselskabet i en pressemeddelelse.

”Statistikken viser, at markedet automatisk søger mod sommermånederne, så hvis vi skal lykkes med at fordele væksten mere ud over hele året, så skal der en ny, fælles og markant indsats til. Til gengæld er der også rigtig meget at hente ved at skabe en helårsturisme i hovedstaden, ikke kun for erhvervet, men for hele samfundet. Så derfor vil vi samle hovedstaden bag en fælles indsats,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Indsats skal stå på tre ben
Wonderful Copenhagen går efter at samle alle hovedstadens aktører inden for turismen i den nye indsats, som ifølge destinationsselskabet skal stå på tre ben.

Wonderful Copenhagen peger for det første på, at der skal udføres et analysearbejde for at forstå og kunne arbejde med nye målgrupper, så man kan matche deres behov og ønsker.

Den viden ønsker Wonderful Copenhagen at dele med hovedstadens aktører, så det bliver muligt at finde frem til de mest relevante potentielle gæster i vintermåneder.

For det andet peger WoCo på en udviklingsopgave, der handler om at gøre hovedstaden mere attraktiv som samlet destination i januar, februar og marts for at udvikle nye oplevelser og begivenheder.

For det tredje skal der udvikles ny markedsføring, for København konkurrerer mod andre storbyer og hovedstæder, som kan bryste sig af varmere vejr, eller som kan tilbyde flere oplevelser i vintermånederne.

Aktører støtter op
Aktører i København støtter op om WoCos tanker om en styrket helårsturisme. Det gælder blandt andet Dorte Krak, administrerende direktør for Arp-Hansen Hotel Group, som er Københavns største hotelkæde med over 5.000 hotelværelser.

”Der er et klart potentiale i helårsturisme i hovedstaden, men vi er i hård international konkurrence med andre europæiske storbyer, så det kommer bestemt ikke af sig selv. For at lykkes skal vi løfte på tværs af hele destinationen, og det vil kræve en central og samlende aktør, derfor er vi rigtig glade for initiativet fra Wonderful Copenhagen,” siger direktøren.

Dorte Kraks pointe bliver også bakket op af Christian Folden Lund, administrerende direktør i Bellagroup og Peter Krogsgaard, som er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

“Luftfarten og turismesektoren har en fælles interesse i at styrke turismen i ydermånederne. Vi har sammen med flyselskaberne kapaciteten til at bidrage til udviklingen og dermed understøtte væksten i perioden,” siger Peter Krogsgaard.

 

Relaterede artikler:

WoCo fremhæver egne resultater i opgørelse

Borgmestre er lodret imod at skære i WoCo

Hvem er eksperterne, der vil fjerne 80 millioner kroner fra turismen?