Hotelreception. (Foto: Henrik Baumgarten)

Personalemangel opleves fortsat som stopklods

Nye tal fra Danmarks Statistik peger på, at hoteller og restauranter oplever at gå glip af mulig omsætning, fordi virksomhederne ikke har nok ansatte. HORESTA ærgrer sig over situationen.

Siden COVID-19-restriktionerne blev lempet samt udfaset, og der for alvor kom gang i genopretningen af turismeerhvervet i løbet af foråret sidste år, har mangel på ansatte været en tilbagevendende udfordring.

Det har både skabt travlhed i lufthavne  i foråret og sommeren 2022, men har derudover også bidraget til, at hoteller og restauranter har måtte tilrette driften efter forholdende, da i hvert fald en del af disse ikke har kunne skaffe tilstrækkeligt personale.

Netop offentliggjort konjunkturtal fra Danmarks Statistik viser, at det i et vist omfang fortsat var tilfældet i årets sjette måned, da disse peger på, at en del både hoteller og restauranter oplever, at mangel på arbejdskraft er en stopklods for produktionen.

En begrænsning for virksomhedernes muligheder
De nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af restauranter og hoteller, der må takke nej til omsætning grundet mangel på arbejdskraft i juni, var højere end før COVID-19-pandemien.

Ni procent af landets hoteller oplever arbejdskraft som årsag til, at potentiel omsætning går tabt, mens det samme gælder for 37 procent af restauranterne i Danmark. Det er problematisk mener Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør for HORESTA.

“Tallene viser med al tydelighed, at manglen på arbejdskraft har en direkte negativ effekt ude i virksomhederne. For når det ikke er muligt at tiltrække nok personale, rammer virksomhederne et ressourceloft, som begrænser mulighederne for at øge omsætningen, selvom de gerne vil. Det er superærgerligt.”

Vil af med flere benspænd for branchen
Ifølge den kommercielle direktør opfordrer HORESTA til, at der iværksættes flere initiativer som kan bidrage til at sikre, at virksomhederne i hotel- og restaurationsbranchen får mulighed for at rekruttere alle de ansatte, som der er behov for i fremtiden.

”Branchen har længe råbt på mere arbejdskraft. Derfor er vi selvfølgelig meget optagede af at finde løsninger på udfordringerne, som kan reducere den kløft, vi oplever lige nu.”

”Blandt andet skal vi have flere unge til at tage en erhvervsuddannelse ved at gøre uddannelserne mere attraktive. Og så skal det være nemmere at få adgang til international arbejdskraft ved blandt andet at kigge nærmere på beløbsgrænsen og formodningsreglen, som er de helt store benspænd for branchen,” udtaler Jeppe Møller-Herskind.


Relaterede artikler:

Mangel på elever presser branche

Medarbejdermangel: Topchef må betjene gæsterne

Holder igen trods mangel på arbejdskraft