Sådan kommer Pilen til at tage sig ud. PR-foto.

Ny attraktion tager turister helt tæt på megabyggeri

Snart kommer turister og lokale til at kunne få et unikt indblik i byggeriet af verdens længste sænketunnel. En 217 meter lang udsigtsplatform giver nyt overblik fra starten af 2025.

En ny turistattraktion i Rødbyhavn kommer fra starten 2025 til at give et unikt indblik i byggeriet af Femern-tunnelen, som med sine 18 kilometers længde bliver den længste sænketunnel i verden.

Femern A/S, ét af de statslige selskaber bag femernforbindelsen, som kommer til at gå fra Rødbyhavn i Danmark til Puttgarden i Tyskland, har nemlig udpeget bygge- og anlægsvirksomheden Aarsleff til at stå for byggeriet af en 217 meter lang udsigtsplatform nær tunnelindgangen, og den giver offentligheden mulighed for at observere danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt til dato helt tæt på. Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.

”Femern Bælt-projektet har allerede tilbagelagt sig mange vigtige milepæle, og der er endnu flere på vej, som tunnelen tager form. Folk er selvfølgelig nysgerrige på at se, hvad der sker og på byggeprocessen. Sammen med Aarsleff ser vi frem til at levere en unik udsigtsplatform, som bliver et bidrag i historien om, hvordan verdens længste sænketunnel blev til,” fortæller Henrik Vincentsen, administrerende direktør i Femern A/S.

Skal opføres på indvundet jord
Den 217 meter lange udsigtsplatform på Lolland får navnet Pilen, og den bliver ifølge Femern A/S en oplevelse i sig selv.

Planen er, at platformen kommer til at stige gradvist med en rampe, der på sit højeste punkt rejser sig 24 meter op i luften. Platformen vil derudover blive opført på indvunden jord, som er blevet trukket op i forbindelse med opgravningen af havbunden, der skulle gøre plads til tunnelen.

Samtidig er en del symbolik indtænkt i selve platformens arkitektur, som er udført af tegnestuen Arup. De 217 meter er den samme længde som et enkelt tunnelelement, og højden på platformen stemmer ligeledes overens med et enkelt segment, der udgør tunnelens elementer. Platformen er samtidig udformet som en pilespids, der peger mod den tyske side af bæltet.

Fra toppen af Pilen kommer besøgende til at kunne følge skibene, der sejler tunnelelementerne ud på sin endelige destination samt tilblivelsen at tunnelindgangen og vej- og jernbanestrækningen, der strækker sig mellem Danmark og Tyskland.

 

Relaterede artikler:

Udsigt til ny attraktion bekymrer visse borgere

Sammenlægning kan give attraktioner kniven

Vinder pris: Ny attraktion kåret som årets bedste