Mens webshops og netbank efterhånden er blevet allemandseje, er bookinger af møder og konferencer en langtrukken affære for både venues og kunder. En ny bookingportal lover at gøre tingene mere enkle.
Når virksomheder går på jagt efter et sted i Danmark at afholde en konference eller et møde, er det i dag noget, der tager tid. Både for virksomhederne selv, men også for det enkelte konferencested.
Det fortæller Marlene H. Sylvester-Hvid, direktør i sammenslutningen Danske Konferencecentre, der har flere end 100 partnere blandt landets venues for møder og konferencer, i en pressemeddelelse.
”Butikker, banker og rejsebureauer har for længst opdaget, at mange kunder både kan og vil klare sig selv på nettet, men møde- og konferenceindustrien halter bagud, og det koster masser af tid. Ikke kun for dem, der skal indhente tilbud, sammenligne priser og booke lokaler på vegne af virksomhederne, men også for de mange venues, der bruger oceaner af tid på forespørgsler via mail og telefon,” siger hun.
Ny bookingplatform til møder og konferencer
Derfor lancerer Danske Konferencecentre nu en digital bookingplatform i samarbejde med størstedelen af organisationens partnere. På platformen kan mødebookere selv finde både venue og lokaler, sammenligne priser og booke direkte, når og hvor det passer dem. Kunderne slipper for at vente på svar fra de forskellige venues, der til gengæld kan bruge tiden på at servicere de kunder, som faktisk har brug for hjælp.
”Vi forventer, at det kan øge omsætningen for både Danske Konferencecentre og vores partnere her i Danmark, fordi vi automatiserer nogle processer, der hidtil har kostet masser af tid og penge. Og både vi og de enkelte venues er jo stadig klar til at hjælpe de kunder, der har brug for det. Det får vi ovenikøbet bedre tid til nu,” siger Marlene H. Sylvester-Hvid.
Sparer tid for konferencesteder
Den nye bookingplatform er særdeles kærkommen på Kokkedal Slot i Hørsholm og Hotel Bretagne i Hornbæk, hvor hotellernes direktør Kasper Heebøll Harboe fortæller, at det er vanskeligt at finde medarbejderkapacitet til at håndtere bookingerne.
”Vi bruger cirka 85 procent af vores tid på de mindste 25 procent af vores møde- og konference-bookinger. Samtidig er hele branchen presset på kompetencer og omsætning. Vi har svært ved at følge med den store efterspørgsel, fordi der er mangel på medarbejdere, og derfor har vi simpelthen ikke råd til at holde en stor bookingafdeling kørende,” siger han.
Det høje tidsforbrug er dog ikke noget, kunderne kan mærke i den anden ende som service, oplyser direktøren.
”De fleste bookinger er jo helt ukomplicerede og på niveau med at booke en overnatning. Her har der længe været mulighed for online-booking, og i dag er det 1 procent af vores værelser, der bliver booket via telefon,” siger han.
Han fortsætter:
”Samtidig kan vi se, at 50-75 procent af de forespørgsler på møder og konferencer, der bliver indsendt via vores request-formular på hjemmesiden, bliver udfyldt efter klokken 16 – altså uden for normal arbejdstid. Det betyder, at kunderne vil klare det her, når det passer dem, og ikke nødvendigvis når vi sidder klar til at svare. Og mange af dem ville sagtens kunne gennemføre bookingen uden hjælp fra os,” vurderer Kasper Heebøll Harboe.
Relaterede artikler:
”Vi har en fin rejse foran os med stor ekspansion”