Kongernes Jelling er et af de fire museer, der er med i udviklingsprojektet Gentænk Kulturturismen. Foto: Bang Clemme Film & Openhouse.

Frontpersonale skal skabe rød tråd på destination

Et af Danmarks turismetunge destinationsselskaber ønsker at binde kulturoplevelser sammen på tværs af kommuner. Derfor fokuserer destinationen på det personale, som oftest er i kontakt med turisterne.

Når udenlandske turister går på spontan jagt efter oplevelser under deres ferie, er frontpersonale som receptionister og museumsguides ofte de første, turisterne går til for at få råd og vejledning.

Derfor bliver frontpersonalet en vigtig brik, når turister skal guides rundt mellem oplevelser på destinationen, og det ønsker Destination Trekantområdet nu at udnytte for at skabe en rød tråd på tværs af regionens fire kommuner, der blandt andet tæller kendte attraktioner som Legoland, Lalandia, Jellingestenene og UNESCO-byen Christiansfeld.

Det har således været et af målene for udviklingsprojektet Gentænk Kulturturismen, hvor fire museer i samarbejde med Destination Trekantområdet har fundet af en række temaer, som regionens frontpersonale vil kunne gøre brug af, når de står overfor gæsterne, og som blev præsenteret for aktører i de fire kommuner den 19. september på Hotel Legoland i Billund. Det oplyser Destinaton Trekantområdet i en pressemeddelelse.

”En del af den opgave, vi har og en del af Gentænk Kulturturismen, er at udvikle wayfinding – altså hvordan gæsten finder de forskellige steder, og hvordan bliver de bundet sammen. I den proces bliver frontpersonalet en nøglespiller,” fortæller Anna Louise Siggaard, museumsinspektør fra Mark, Museet for Ny Danmarkshistorie, som har været en del af projektet.

Skal skabe fælles historie
Ud over Destination Trekantområdet og Mark, Museet for Ny Danmarkshistorie, er projekt Gentænk Kulturturismen også udviklet af VisitVejle, VisitFredericia, Designskolen Kolding samt de tre museer, Museerne i Fredericia, Museum Kolding og Kongernes Jelling.

Destinationen og partnerne ønsker at pakke en rejse rundt i destinationens kommuner ind i samlende fortællinger, som er præsenteres gennem en række temaer, som frontpersonalet kan gøre brug af, når de står over for gæsterne.

”Selvom vi arbejder med turisme til dagligt, er det typisk ikke os, der har udviklet temaerne, som møder turisterne ansigt-til-ansigt. Derfor er det vigtigt, at der bliver skabt en forståelse for, hvordan vi skaber en fælles historie og hvorfor, det er vigtigt,” fortæller projektkoordinator for udviklingsprojektet Gentænk Kulturturismen, Maibrit Thomsen.

Hun bakkes op af Anna Louise Siggaard, der også mener, at en fælles fortælling er vigtig for destinationen.

”Sammen med de øvrige partnere i projektet har vi arbejdet meget med, hvordan vi kan fortælle historier på tværs af de fire kulturinstitutioner, så gæsten kan komme på tværs ikke kun af destinationen, men også på tværs af tid, sted og mennesker, når de bevæger sig rundt mellem oplevelserne,” siger hun.

 

Relaterede artikler:

Stort turismeprojekt på tværs af landegrænser

Har succes med internationale partnerskaber

Destination går efter flere internationale turister