Ferie i Danmark. (Foto: Wasabi Film | Destination Vadehavskysten | PR)

Danske Destinationer vil øremærke 100 mio. kroner

Destinationsselskaberne bør spille en mere fremtrædende rolle i omstillingen af dansk turisme, ligesom et millionbeløb ønskes øremærket til formålet. Det mener to brancheprofiler.

Den for tiden så godt som allestedsnærværende bæredygtighedsdagsorden er ligeledes omdrejningspunktet for et aktuelt debatindlæg, som Pernille Kofod Lydolph og Tonny Skovsted Thorup, der er henholdsvis for- og næstforperson i Danske Destinationer, har signeret.

Heri plæderes der for, at 100 af de i alt 180 millioner kroner, som SVM-regeringen afsatte til dansk turisme i det seneste finanslovsforslag bliver øremærket med henblik på, at disse midler skal benyttes til at skabe bæredygtig vækst i erhvervet.

Det skyldes, at de to brancheprofiler fra Danske Destinationer mener, at der, som det ser ud i øjeblikket, ikke er tilstrækkeligt med midler til, at man kan føre regeringens nationale strategi for netop bæredygtig vækst i turismen i Danmark ud i livet.

Omfatter flere elementer
Kofod Lydolph og Skovsted Thorup skriver i debatindlægget, som er blevet bragt i Børsen, at de anser det for en meget kompleks opgave at skabe en bæredygtig udvikling på området, fordi turisterne gennem hele værdikæden skal have mulighed for at træffe bæredygtige valg.

Derfor går det ikke blot ud på, at man skal være i stand til at tilbyde bæredygtige løsninger, men det handler i lige så høj grad også om at hjælpe de besøgende med at finde og vælge dem, skriver de.

I tillæg hertil skal man sørge for, at naturen beskyttes, da den er at betragte som et aktiv for dansk turisme. Det indebærer både, at der tages hånd om sårbare områder samt at turisterne spredes ud med henblik på, at visse steder ikke bliver udsat for overbelastning.

De mener også, at man bør tænke på social bæredygtighed. Det skal konkret foregå ved at flere tilskyndes til at besøge destinationer i Danmark uden for højsæsonen, da man dermed kan skabe helårsstillinger, og branchen medvirker til at skabe liv i områder, hvor der er lav befolkningstæthed.

Den eneste måde at bevare førerposition
Det påpeges i debatindlægget, at en nøgleudfordring er turismens komplekse værdikæde, der udgøres af en række forskellige aktører, som ikke nødvendigvis samarbejder og derudover mangler de nødvendige ressourcer til at koordinere omstillingen til en mere bæredygtig drift.

Danske Destinationer har dog et løsningsforslag. Kofod Lydolph og Skovsted Thorup mener, at de 19 danske destinationsselskaber vil være i stand til at korrigere dét, som man beskriver som en markedsfejl og koordinere værdikæden således, at alle trækker i en mere bæredygtig retning.

”Der skal sættes turbo på den grønne omstilling i dansk turisme, da det er den eneste måde, Danmark kan bevare positionen som en førende destination inden for bæredygtig turismeudvikling,” lyder det afslutningsvis i debatindlægget.


Relaterede artikler:

55,8 millioner kroner til bæredygtig turisme

Der skal sættes skub i turismens bæredygtige vækst

Dansk turisme skal have turbo på bæredygtig vækst