Scandic Sydhavnen. PR-foto.

Automatisering har givet pote for hotel

Efter feedback fra gæster har et københavnsk hotel automatiseret parkeringsoplevelsen. Det har ført til højere gæstetilfredshed og en mere effektiv reception, fortæller hotelchef.

Når gæster før i tiden ankom til receptionen på Scandic Sydhavnen i København, blev de udstyret med et trykt parkeringskort, så de kunne undgå at komme ud til en bil med en kærlig hilsen fra parkeringsvagten.

Men den løsning var upopulær blandt gæster, og derudover var der en administrativ belastning for hotellets reception i forbindelse med udlevering af kortene.

Derfor har hotellet, der har 391 værelser samt plads til 400 gæster i hotellets konferencefaciliteter, nu valgt at skifte den analoge løsning ud med en parkeringsadministration med kameraparkering fra virksomheden ParkZone.

Har lettet administrativ byrde
Kameraerne registrerer nummerpladen ved ind- og udkørsel og sparer dermed hotelpersonalet for manuelt at skulle administrere fysiske parkeringstilladelser. Og gæsterne kan nu registrere deres ankomst på tablets i hotellets reception.

Kim Christensen, hotelchef hos Scandic Sydhavnen, fortæller i en pressemeddelelse fra ParkZone, at den digitale løsning har haft mærkbar effekt for hotellets personale.

”Efter skiftet til kameraparkering, er vi blevet målbart mere effektive i receptionen, og gæstetilfredsheden er øget betragteligt på det punkt. Systemet kører af sig selv, og tilvænningen til en mere moderne løsning har stort set været gnidningsfri set fra både vores og gæsternes synspunkt,” siger han.

Flere hoteller søger digitale parkeringsløsninger
Torben Holritz Juhl, direktør i ParkZone, fortæller at Scandic Sydhavn er det sjette hotel i Scandic-kæden, der har købt løsningen, mens et syvende er på vej. Ifølge ham er er der en generel udvikling i gang i hotelbranchen, hvor virksomheder ønsker at udskifte de analoge løsninger med digitale.

”Vi mærker stigende efterspørgsel på digitale løsninger, der frigør frontpersonalets tid. Med automatisk kameraparkering kan gæsten selv registrere sin parkering uden at involvere personalet, hvilket giver en langt mere effektiv og digital administration og en bedre oplevelse for gæsten,” siger han.

ParkZone er danskejet og blev stiftet i 2003. Virksomheden administrerer i alt 1.900 parkeringsområder med cirka 180.000 parkeringspladser i Danmark. ParkZone er også aktiv i Norge, og  i 2022 præsterede virksomheden et årsresultat på 8,9 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Strandhotel får grønt lys trods frygt for overturisme

Hotelkæde satte fokus på sit brand med festival

Historisk hotel retter op efter hygiejnekritik