Autocamper på Kystvejen i Thy. Foto: Mette Johnsen.

Vil tiltrække autocampister med nyt samarbejde

VisitDenmark har øjnet muligheder i at tiltrække mindre erfarne autocampister til Danmark. Derfor har man nu indgået et samarbejde med en deleøkonomisk platform.

Udlejning af private biler gennem for eksempel Airbnb og GoMore har efterhånden vundet indpas i turismeindustrien.

Men i udlandet er der også interesse i at leje autocampere online, og derfor har den deleøkonomiske platform GoBoony siden 2015 formidlet kontakt mellem private udlejere af autocampere og lejere.

GoBoony har flere end 10.000 autocampere til udlejning på deres platform, som dækker seks lande, Storbritannien, Nederlandene, Italien, Belgien, Tyskland og Frankrig. Ifølge den nederlandske virksomhed benytter omkring 100.000 rejsende sig af deres service om året.

Samtidig eksisterer platformen i lande, der turismemæssigt er yderst interessante for den danske turistbranche, og derfor har VisitDenmark nu indgået et samarbejde med platformen, der efter planen kommer til at betyde flere glade autocampister i det ganske danske ferieland.

”GoBoony er en spændende samarbejdspartner. De har en bæredygtig profil og er en stærk og kendt aktør ikke kun på det nederlandske, men også flere andre af dansk turismes prioriterede markeder. Og så når de ud til et nyt segment af campister, som supplerer dem, vi allerede markedsfører os over for,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen, VisitDenmarks markedschef i Nederlandene.

Kan markedsføre Danmark over for flere målgrupper
GoBoony går efter målgrupper bestående af familier, der særligt rejser i skolernes sommerferie samt par, som booker rejser hele året rundt med en mindre planlægningshorisont.

Da mange inden for målgruppen har ingen eller sparsom erfaring med autocamperlivet, ser VisitDenmark en gylden mulighed for at nå ud til en målgruppe, som aktivt søger at finde inspiration til, hvor autocamperferien skal gå til.

Til gengæld ser GoBoony også muligheder i Danmark, fortæller virksomhedens marketingchef, Adriaan Hogervorst – de Jong.

”Danmark er en fantastisk destination og meget tilgængelig for roadtrips. I de sidste år har vi oplevet en stigende interesse for at tage på roadtrip, men mange af vores rejsende har ingen eller kun lidt erfaring med denne rejseform, så vi vil gerne hjælpe dem med planlægning og valg af destination. Samarbejdet med VisitDenmark giver os mulighed for at fortælle historier om de smukke danske kyster, familieaktiviteter, madoplevelser og storbylivet i Danmark, som er et perfekt match til vores målgrupper,” siger han.

Når ud til mere end en million brugere
Samarbejdet er baseret på deling af indhold om Danmark i en række forskellige kanaler og inkluderer blandt andet blog posts om Danmark på den nederlandske, tyske, franske og italienske indgang på GoBoonys hjemmeside. Det svarer til 1,5 millioner brugere i kampagneperioden, oplyser VisitDenmark.

Derudover har VisitDenmark arrangeret presserejser i Frankrig og Holland med journalister og influencere.

Blandt andet med det franske YouTuber-par Pauline og Simon, som rejser til Danmark med en GoBoony autocamper og fortæller deres 64.000 følgere på YouTube om deres oplevelser langs den danske vestkyst.

 

Relaterede artikler:

Autocampere slår verdensrekord i Danmark

Færre danskere køber campingvogn

Jim Lyngvild udvikler koncept til campingplads