Jim Lyngvild. (Foto: Adventure Denmark | Edora | PR)

Jim Lyngvild udvikler koncept til campingplads

Den kendte designer Jim Lyngvild har været med til at forandre Bramslev Bakker Camping således, at vikingetiden i fremtiden vil præge indretningen af de telte, der skal huse gæsterne.

Mange har nok efterhånden stiftet bekendtskab med begrebet glamping, der er en sammentrækning af ordene glamour og camping, men nu skal man også lære viping at kende. Det er skåret over samme læst, men her er det i stedet ordet viking, der kombineres med camping.

At begrebet bliver allemandseje er formentlig målet for designer, forfatter og iværksætter Jim Lyngvild og Mads Hedegaard, der er direktør for IT-virksomheden Edora. De har nemlig slået sig sammen om et projekt, der går ud på at forvandle Bramslev Bakker Camping.

Meningen er, at campingpladsen ved Hobro skal være et sted, hvor gæsterne i fremtiden får mulighed for at overnatte i luksustelte og spise gourmetmad samtidig med, at de får et indblik i vikingetiden, som også bliver den røde tråd i indretningen på pladsen.

Vil opføre et oplevelsescenter
Det er Mads Hedegaard, som har investeret i campingpladsen, der ligger tæt ved Mariager Fjord. Han er opvokset i området og greb chancen, da han fik mulighed for først at købe den tilhørende restaurant og sidenhen hele pladsen.

Vikingerne har sat spor i lokalområdet, hvor resterne af ringborgen Fyrkat, der blev opført af kong Harald Blåtand, ligger, og det er netop den forankring, der skal være udgangspunkt for projektet på campingpladsen, hvor man på sigt også vil etablere et oplevelsescenter med vikingetiden som omdrejningspunkt.

Derudover er planen, at gæsterne skal tilbydes ”en luksuriøs oplevelse i moderne vikingerammer”. Det vil konkret komme til udtryk ved, at indkvarteringen foregår i 28 kvadratmeter store telte, der har frit udsyn til stjernehimlen og som er udstyret med senge, siddepladser og skriveborde.

“Jeg hader at slå telt op”
Ifølge den nyslåede campingpladsejer vil man forsøge at omfavne alle slags kunder, selvom det nye konceptet trækker tråde til glamping og har et stort fokus på vikingetiden. Det skal eksempelvis være muligt for virksomheder at afvikle enten et kursusophold eller en sommerfest på pladsen.

”Jeg synes, at de flotte omgivelser fortjener at få en campingplads lidt ud over det sædvanlige. Men det skal stadig være et sted for alle,” siger Mads Hedegaard.

Jim Lyngvild sætter ord på, hvorfor man har valgt glamping-modellen med store møblerede telte.

“Da jeg så Bramslev Bakker forelskede jeg mig med det samme, og forestillede mig, hvordan det må være at vågne i så smukke omgivelser, hvor vores vikingeforfædre har boet.”

”Jeg har bare det problem, at jeg hader at slå telt op og sove på luftmadras, som falder sammen. Hvis jeg skal på campingferie, så skal det være lidt mere komfortabelt og en smuk oplevelse for både sjælen og øjnene. Vi skaber det koncept, jeg selv gerne vil besøge.”


Relaterede artikler:

Får lov at blive efter massiv kritik

Destinationsselskab får internationale attraktioner

Danmark får stor turismeomtale på CNN