Statens Museum for Kunst. PR-foto.

Pæn vækst i besøgstallet hos københavnske museer

En samling af københavnske museer melder om markant vækst i 2023, hvor cirka 1,7 millioner gæster har været forbi. Museerne meddeler, at man særligt har haft succes med at tiltrække børn og unge.

De seks københavnske museer Arbejdermuseet, Davids Samling, Den Hirschsprungske Samling, Rosenborg, SMK – Statens Museum for Kunst og Statens Naturhistoriske Museum, som tilsammen betegner sig selv som Parkmuseerne, har haft et særdeles godt år.

Således lander det samlede besøgstal på cirka 1.7 millioner besøgende i 2023, og det er en markant vækst sammenlignet med de 1.386.000 besøgende, som i 2022 lagde vejen forbi for at opleve de store museer. Det oplyser Parkmuseerne i en pressemeddelelse.

”2023 har været et rigtig godt år for Parkmuseerne. Vi har et rekordhøjt besøgstal, og det er en kæmpe glæde at mærke den store interesse og at se mennesker fra nær og fjern bruge museerne som mødested og som ramme om nysgerrig fordybelse. Det er også en fornøjelse at se, hvordan salget af Parkmuseernes fællesbillet er rekordhøjt,” siger Parkmuseernes formand, Peter C. Kjærgaard, som også er direktør for Statens Naturhistoriske Museum.

Bredt udvalg af oplevelser tiltrækker
Parkmuseerne blev som samarbejde sat i søen i 2012 for at give turister mulighed for at købe én fælles billet til de seks museer, der ligger mellem de tre kendte, grønne områder midt i København, Kongens Have, Østre Anlæg og Botanisk Have.

Billetsamarbejdet har ført til en stor fremgang i antallet af besøgende på flere af museerne, som er med, oplyser Peter C. Kjærgaard.

”En del af Parkmuseernes succes skyldes, at vi formår at levere store kulturelle oplevelser, og at vores seks museer supplerer hinandens indhold. Gæsterne kan opleve kronjuvelerne, islamisk kunst, meteoritter og sjældne planter, kunst i verdensklasse, kongelig rigdom og stolt arbejderkultur. Publikum har taget rigtig godt imod muligheden for at opleve de seks museer,” siger han således.

Succes blandt unge og lokale
Parkmuseerne oplyser, at man med billetsamarbejdet særligt har haft succes med at tiltrække både lokale gæster men også børn og unge, som ellers er en målgruppe, der traditionelt set kan være svær at tiltrække til museer. Arbejdermuseet er et af de museer, der har mærket udviklingen.

”I 2023 har børn og unge udgjort godt en tredjedel af Arbejdermuseets samlede antal besøgende. Vi har en årrække arbejdet strategisk med folkeskoler, gymnasier og erhvervsskoler, og vi fokuserer en stor del af vores aktiviteter på en bred gruppe af det yngre museumspublikum. Parkmuseerne har meget at tilbyde børn og unge, og derfor finder stadig flere i den gruppe vej til vores grønne kulturområde,” siger direktør for Arbejdermuseet, Søren Bak-Jensen.

 

Relaterede artikler: 

Efter konkurrence: Museum barsler med udvidelse

Støtter danske museer med godt 12 millioner kroner

Sammenlægning kan give attraktioner kniven