Aida Nova. Pressefoto.

Nordjysk by fik sæsonens største anløb trods regn

I starten af sommeren måtte et stort krydstogtskib søge ly i Aarhus på grund af dårligt vejr. I denne uge lykkedes det at lægge til, og en nordjysk by fik dermed sæsonens største anløb.

I maj måned fik VisitAarhus travlt, da det stod klart, at det store krydstogtskib Aida Nova på grund af vejret ikke kunne anløbe Skagen, og destinationsselskabet fik blot 48 timer til at planlægge det uventede anløb.

Tirsdag den 4. juli havde skibet endnu et anløb i Skagen, men denne gang lykkedes det trods regn at lægge til, og dermed fik 5584 turister mulighed for at opleve Danmarks nordligste by.

Og selvom, at vejret ikke ligefrem var indbydende, trodsede mange turister alligevel regnen for at opleve, hvad Skagen har at byde på. Det skriver Nordjyske Stiftstidende.

Besøgte lokale attraktioner og spisesteder
Uf af de 5584 passagerer ombord på skibet, var 5345 fra Tyskland. Passagererne, der gik i land i Skagen søgte mod en lang række tilbud.

Mens nogle efterspurgte spisesteder, var der andre, er ønskede at besøge områdets kyster for at opleve Grenen og områdets fyrtårne. Endnu andre ønskede at opleve shoppingmulighederne i Skagen. I gennemsnit bruger en krydstogtturist 300-500 dagligt, når de gæster Destination Nord, som Skagen er en del af.

Aida Nova er det største krydstogtskib, der anløber Skagen i denne sæson. Skibet har en kapacitet på 6654 passagerer, og der er planlagt 12 anløb til Skagen med krydstogtskibet i denne sæson.

Destination har droppet indsats for at tiltrække krydstogter
Selvom krydstogtskibe har potentialet til at tiltrække mange turister til et område, annoncerede Destination Nord i april, at man nu dropper at markedsføre sig som krydstogtdestination.

De sidste 10 år har destinationsselskabet sammen med Aalborg Havn brugt midler på at tiltrække krydstogtskibe, men nu føler man, at tiden er kommet til at flytte fokus til nye indsatser.

”Tiden er moden til, at kommercielle aktører som rederier og agenter, kommer til at spille en større rolle, og derfor kan vi prioritere andre ting højere,” sagde destinationsdirektør Tonny Skovsted Thorup dengang til Turisme24.dk.

I stedet vil Destination Nord fokusere på at tiltrække erhvervsturister, som i gennemsnit bruger 2.990 kroner i døgnet, og dermed er mere lukrative end krydstogtturister.

 

Relaterede artikler:

Destination fik uventet besøg af kæmpeskib

Destination dropper indsats for flere krydstogter

Samarbejde med rederi om norske endagsturister