En tidligere udgave af Copenhagen International Fashion Fair. (Foto: CIFF | Facebook.com | PR)

Modeuge polstrer besøgstallet i lavsæsonen

Ifølge Dansk Erhverv strømmer tusindvis af udenlandske turister til København for at deltage i Copenhagen Fashion Week, og organisationen ønsker at få afsat midler til lignende begivenheder.

I dag er der to gange årligt modeuge i København, når Copenhagen Fashion Week afvikles i løbet af januar og februar samt i august. Programmet består af en række shows, events og messen Copenhagen International Fashion Fair (CIFF), som Bella Center danner rammen om.

Dette års første modeuge finder sted fra den 29. januar og frem til den 2. februar, og det er en gevinst for turismen her til lands, lyder det fra Dansk Erhverv i forbindelse med, at organisationen har kastet et blik på effekten af Copenhagen Fashion Week.

Kalder events for uhyre vigtige
CIFF slog dørene op onsdag i denne uge, og ifølge Dansk Erhverv vil flere end 9.000 af de foreløbigt 14.500 registrerede gæster være rejst til hovedstaden fra udlandet med henblik på at deltage i messen, hvor omkring 1.000 varemærker udstiller.

Selvom det endelige besøgstal for Copenhagen International Fashion Fair endnu ikke er blevet opgjort, anslår messens direktør Anna Sofie Dolva, at det vil ende med at vise, at langt størstedelen af gæsterne kommer fra udlandet.

Lars Ramme, der er branchedirektør for turisme, kultur og oplevelse hos Dansk Erhverv, betoner i en udtalelse den betydning, som begivenheder såsom Copenhagen Fashion Week har for at tiltrække turister uden for højsæsonen.

”De her kæmpe events smitter af på hele København og gør en stor forskel for alt fra hoteller til restauranter og butikker, så de er uhyre vigtige.”

Opfordrer til handling nu og her
Udover den igangværende modeuge blev der i januar afviklet Copenhagen Gaming Week, som flere end 12.500 gæster slog vejen forbi. På den baggrund anbefaler Dansk Erhverv, at fokusset på at etablere tilbagevendende internationale events i Danmark højnes.

Det bør blandt andet ske ved, at der frem til 2028 årligt afsættes ekstraordinære midler, som kan benyttes til at trække international møde- og kongresturisme samt kulturevents til landet. Det vil desuden flugte med regeringens ambition om at få mere gang i turismen uden for højsæsonen, bemærkes det.

”Sidste år kunne vi fylde vores venues med kongresser, der var udskudt på grund af coronakrisen. I år er der længere mellem de store internationale kongresser og events, som København dyster om at vinde i skønhedskonkurrence med andre destinationer,” udtaler Ramme Nielsen.

”Planlægningshorisonten for store events er lang. Derfor er det her og nu, at Danmark skal vinde kongresser og events til de kommende år.”


Relaterede artikler:

VisitDenmark i partnerskab med esportsturnering

Gamingfestival skal være trækplaster i lavsæsonen

Vil afsætte millioner til superevents