Mikkel Bjergsø. PR-foto.

Kendt brygmester skal drive ikonisk kro i Tivoli

Når Tivoli slår dørene op til årets sæson, bliver det med nyt liv i Tivolis ikoniske færgekro, når et kendt dansk øl-brand rykker ind. Ambitionen er at skabet et spisested med eget mikrobryggeri.

En klassisk dansk kro-oplevelse med et moderne, københavnsk islæt. Det er, hvad der venter gæsterne, når Tivoli atter slår portene op den 22. marts til årets sæson.

Det kendte bryggeri Mikkeller har overtaget Færgekroen i Tivoli, og lige nu arbejdes der med at udvikle både menu og øl specifikt dedikeret til den ikoniske tivoli-restaurant. Det oplyser Tivoli i en pressemeddelelse.

Mikkeller, som havde sin spæde start i et lille køkken på Vesterbro i 2003, da den unge matematik- og fysiklærer Mikkel Borg Bjergsø begyndte at eksperimentere med ølbrygning, eksporterer i dag til 40 lande verden over.

Med Mikkeller Færgekroen ønsker bryggeriet at videreføre den klassiske krostemning, men den klare ambition er at skrue op for kvaliteten. Både hvad angår det, der serveres i glassene men også på tallerkenerne.

Og mens det stadig er schnitzel, pariserbøf, rødspættefilet og stjerneskud, der bliver serveret, bliver der så vidt muligt lagt vægt på, at maden bliver lavet fra bunden og med økologiske råvarer.

“Det har længe været en drøm for os at kunne åbne en restaurant i Tivoli. Så da vi fik chancen for at overtage en så ikonisk beværtning som Færgekroen, var vi ikke i tvivl. Målet er, at Færgekroen med Mikkeller ved roret bliver en af landets bedste kroer – med eget mikrobryggeri, autentisk kromad og en afslappet atmosfære, hvor både unge, gamle, stamgæster og turister får en god oplevelse,” fortæller Mikkel Borg Bjergsø.

Håber på et hævet niveau
Hos Tivoli håber man, at Mikkeller Færgekroen bliver en attraktion i sig selv, som er værd at rejse efter. Blandt andet vil Mikkeller brygge en øl på færgekroen, som kun kan fås netop dér.

Der vil også blive brygget særlige sæsonøl, som skifter med årstiderne, og trækker sæsonøllen ikke i gæsterne, kan de fornøje sig med et fast sortiment på cirka 20 haner. Der er også planer om at invitere gæstebryggere fra hele verden til at skabe unikke øl til kroen.

”Vi er meget glade for samarbejdet, som uden tvivl kan være med til at hæve det gastronomiske niveau i Tivoli. Vores mål er, at maden og drikkevarerne skal være forlystelser i sig selv, og noget man tager i Tivoli for at opleve på linje med forlystelser og koncerter, og her passer Mikkellers brand perfekt ind,” fortæller Mikkel Ustrup, high end director i Tivoli.

Færgekroen i Tivoli har en historie, der strækker sig helt tilbage til 1934. Her blev en fiskerby opført langs Tivoli-søens bred med kroen som centrum. Og både børn og voksne kunne fornøje sig med retter som færge-labskovs, som var en favorit og Rejer a la Gerhard til den nette sum af en hel dansk krone.

I 2021 blev den originale bygning jævnet med jorden efter mange års slid. Tivoli skiftede dog kroen ud med en helt identisk én af slagsen.

 

Relaterede artikler:

Tivoli sætter erfaren profil i spidsen for marketing

Tivoli opjusterer atter forventningerne til 2023

Udfordringer spøger stadig hos landets restauranter