Safaribus i Givskud Zoo - Zootopia. PR-foto.

Efterspørger viden om danske turisters kulturforbrug

Danske turister efterspørger kulturoplevelser, når de ferierer i Danmark. Men der er ikke meget viden om, hvilke turismeøkonomiske effekter, efterspørgslen har. En erhvervsorganisation ønsker, at der bliver nedsat en ekspertgruppe.

Når danskerne vælger at holde en del af deres sommerferie under hjemlige himmelstrøg, er det i høj grad med intentionen om at gøre brug af de mange kulturtilbud, som Danmark byder på. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv baseret på tal fra Danmarks Statistik.

Således viser analysen, at 3,6 millioner danskere over 18 år forventer at holde en del af deres sommerferie i eget land. Hver tredje dansker forventer at besøge en dyrepark, zoologisk have eller et akvarie. Det svarer til omkring 1,2 millioner danskere.

Det er særligt voksne danskere i de yngre aldersgrupper, som forventer at besøge dyreparker, zoo eller akvarier. Det gælder hver anden dansker mellem 30-39 år og 43 procent blandt danskere mellem 18-29 år.

Undersøgelsen viser også, at mange danskere har tænkt sig at besøge museer, forlystelser og livekoncerter. Mens 30 procent svarer, at de vil besøge et museum eller en udstilling, svarende til 1,1 millioner danskere, og 29 procent svarer, at de vil besøge en forlystelsespark, er der også en andel på 25 procent, svarende til 900.000 danskere, der svarer, at de vil besøge en livekoncert.

Når det gælder danskere i aldersgruppen 18-29 år, svarer hele 52 procent, at de agter at besøge en livekoncert.

Branchen mangler viden
Selvom Dansk Erhvervs undersøgelse viser, at danskerne i høj grad ønsker at gøre brug af kulturelle tilbud i deres sommerferie, mener Dansk Erhverv stadig, at turistbranchen har for lidt viden, når det gælder kulturens turismeøkonomiske effekter.

”I den Nationale Turismestrategi er det foreslået, at der nedsættes en ekspertgruppe for kulturturisme. Det er dog endnu ikke sket, og derfor mener Dansk Erhverv, at man bør man se på dette hurtigst muligt,” siger Michael Folmer Wessman, Chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Han peger på, at det også vil være relevant for Kulturens Analyseinstitut at se nærmere på den økonomiske betydning og effekt af danskernes kulturelle aktiviteter i sommerlandet.

 

Relaterede artikler:

Tivoli opjusterer forventningerne til året

Efter kritik: Forbedret arbejdsmiljø på museum

Ny strategi skal fordoble besøgstallet på et årti