Museumsgæster nyder udsigten fra toppen af Aros Kunstmuseum. Foto for VisitAarhus, Anders Trærup.

Ny strategi skal fordoble besøgstallet på et årti

Flere aktiviteter både ude i verden og hjemme i Aarhus, en ny tilbygning samt øget brug af museets kunstsamling skal bidrage til, at en million besøgende om året køber billet til Aros i 2033.

Det aarhusianske kunstmuseum Aros har netop offentliggjort den første langsigtede strategiplan, som man har lagt. Den skal hjælpe med til, at museet – med ledelsen egne ord – bliver ”et af verdens mest interessante og relevante museer”, ”dristigere” samt såvel økonomisk som miljømæssigt bæredygtigt.

Planen kaldes ’Aros Vision 2033’, og den hviler på otte strategiske søjler, som tilsammen skal danne fundamentet for den retning, som ledelsen ønsker at udviklingen skal gå i.

Museet vil blandt andet fokusere på kunstnerisk nytænkning, hvor gæsterne både præsenteres for betydningsfulde kunstnere fra for- og nutid samt udstillinger med et bredt spektrum af kunst med rødder i eksempelvis arkitektur, design, film, musik og bevægelse.

Aros nærer desuden en ambition om at kunne arrangere syv såkaldte blockbuster-udstillinger, som skal afvikles i samarbejde med syv af verdens førende museer, lyder det i en pressemeddelelse.

Vil skabe egenkapital på 20 millioner kroner
Nye aktiviteter og en øget grad af digitalisering er to af de værktøjer, som skal medvirke til, at Aros i løbet af de næste 10 år omtrent vil fordoble antallet af årlige besøgende på museet i forhold til de 548.000 i 2019, således, at der ender med at være en million, som indløser billet, mens 2,5 millioner personer tilsammen skal gæste Aros’ inden- og udendørsarealer.

Derudover vil museet i højere grad benytte den kunstsamling, som man råder over. Konkret skal det udmøntes i en fornyelse af de permanente udstillinger og skabelsen af Aros’ egne omrejsende udstillinger, som kan opsættes på museer rundt omkring i verden.

Finansieringen skal blandt andet findes ved at øge fundraising med 100 procent samt gennem etableringen af en egenkapital på 20 millioner kroner og nye programmer for velvillige mæcener. Yderligere vil man fremover have et højnet fokus på partnerskaber og samarbejder både lokalt, på landsplan samt i resten af verden.

Slår dørene op til tilbygning
En anden af de strategiske søjler er, at der skal sikres en høj arbejdsglæde og faglighed hos alle de ansatte, ligesom museet ønsker at mindske udledningen af CO2 fra aktiviteterne og driften med 50 procent i løbet af de kommende 10 år.

Slutteligt skal den igangværende udvidelse af de fysiske rammer museet i det central Aarhus bidrage til at indfri målet om flere besøgende. Tilbygningen har fået navnet Next Level, og den står færdig i 2025 med kunstværket ‘The Dome a Skyspace by James Turrell’ som trækplaster.

“Lanceringen af ARoS Vision 2033 sætter en ny standard for det arbejde, vi vil fokusere på de næste 10 år. Visionen er ambitiøs og inspirerende samt fokuserer på vores vigtigste prioriterer: Vores kunstneriske, professionelle og sociale forpligtelser samt at forbedre vores gæsters oplevelser,” udtaler museumsdirektør Rebecca Matthews fra Aros.


Relaterede artikler:

Stort kunstmuseum havde overskud i 2022

Kåret til en af verdens bedste destinationer

Aarhus-attraktioner: Turisterne er tilbage