Ny undersøgelse for Wonderful Copenhagen samler erfaringer fra turismevirksomheder, som arbejder med bæredygtighed, og som andre aktører kan bruge i deres bæredygtighedsarbejde.
Arbejdet med en bæredygtig omstilling af hovedstadens turisme skinner igennem på tværs af Wonderful Copenhagens mange indsatser, skriver WoCo på sin hjemmeside.
Men hvordan har de enkelte aktører oplevet deres eget arbejde med bæredygtighed, og hvilke erfaringer kan de dele med resten af erhvervet?
Det har Wonderful Copenhagen kigget nærmere på med undersøgelsen ”Bæredygtighed i turismeerhvervet”. Undersøgelsen er udarbejdet for Wonderful Copenhagen af Analyse & Tal.
Her samles viden fra interviews med 29 virksomheder og statslige institutioner, der har delt ud af deres erfaringer, udfordringer og forventninger omkring den bæredygtige omstilling.
Indledningsvis definerer undersøgelsen tre overordnede motivationer på tværs af aktørerne for at gå ind i arbejdet med bæredygtighed. 1. Virksomhederne oplever, at de har et ansvar for at begrænse deres aftryk på klimaet. 2. Det kan være en god forretning, og mange ser den grønne omstilling som afgørende for den fortsatte vækst. 3. De oplever stigende politiske krav og krav fra deres omverden til at fokusere på bæredygtighed.
Syv opmærksomhedspunkter
Undersøgelsen munder, blandt meget andet, ud i syv bud på konkrete opmærksomhedspunkter baseret på deltagernes egne erfaringer, som aktører i turismen kan lade sig inspirere af i arbejdet mod mere bæredygtighed.
På WoCo’s hjemmeside står der blandt andet om dette:
“Høje ambitioner giver ”wow-faktor”. En stærk bæredygtighedsprofil giver både virksomheden en kommunikativ styrke. Claudio Scalamonti fra Cofoco beskriver det således: ”Det bliver en wow-faktor for turisten at komme til København. ”Hvorfor gør vi ikke det derhjemme?” For mange er det at kigge ind i fremtiden.”
Lad være at vente på pres fra den enkelte ferieturist. Der er et udbredt ønske om øget bæredygtighed blandt borgere verden over, men det munder ikke ud i konkrete krav fra feriegæsterne til den enkelte turistvirksomhed. Hvis virksomheder vil være på forkant med den grønne omstilling, må de selv vise vejen.
Bliv certificeret med et relevant og anerkendt mærke. Certificeringer kan være et stærkt redskab til udvikling og kommunikation af bæredygtighed for den enkelte virksomhed, hvis det lykkes at finde en relevant certificering.
Se dig om efter bæredygtige leverandører. Der kommer løbende nye bæredygtighedsinitiativer, der kan hjælpe etablerede turistvirksomheder med at øge tempoet i den grønne omstilling,” lyder det fra WoCo.
Omstilling kræver, at hele organisationen er med
Ledelse og ansatte har forskellige roller og styrker, når det gælder udvikling og implementering af nye initiativer. Det fremhæves som en af nøglerne til en effektiv omstilling til en mere bæredygtig virksomhed, hedder det i undersøgelsen.
Der står videre: ”Ledelsen og ejerkredsens rolle er først og fremmest at sætte er overordnet retning og konkrete mål for virksomhedens bæredygtighedsstrategi. De ansattes rolle er som regel at implementere konkrete tiltag i virksomhedens drift og at formidle bæredygtighedstiltag for kunden.”
Derfor er det vigtigt, at de ansatte tages med på råd. ”Dine medarbejdere er en guldgrube af gode idéer”, siger Søren Faerber, administrerende direktør for Scandic Hotels i Danmark, i undersøgelsen.
Læs eller download hele rapporten her.
Relaterede artikler:
Disse perioder vil presse Københavns hotelkapacitet