Pernille Kofod Lydolph, formand for Danske Destinationer. (Foto: Destination Bornholm | PR)

Destinationernes førstekvinde fylder rundt

Forperson for Danske Destinationer og direktør for Destination Bornholm, Pernille Kofod Lydolph, har været en del af turistbranchen i to årtier. I dag fylder hun 50 år.

I dag, den 22. september, kan Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm og forperson for brancheorganisationen Danske Destinationer, der omfatter 16 af landets 19 destinationsselskaber, fejre sin 50-års fødselsdag.

Ud over sit arbejde i Destination Bornholm og Danske Destinationer er Pernille Kofod Lydolph også et aktivt bestyrelsesmedlem i organisationer som Dansk Kyst- og Naturturisme, Foreningen Folkemødet og Horesta Bornholm samt medlem af det Nationale Turismeforum, der koordinerer den offentlige turismefremmeindsats i Danmark.

Mange års erfaring i dansk turisme
Pernille Kofod Lydolph startede efter endt uddannelse i fransk og økonomi sin karriere i det franske selskab DIM i år 2000, men blev to år efter marketingchef i Destination Bornholm, en stilling, som direktøren bestred i seks år.

Herefter blev hun i 2008 marketingchef i Danske Færger A/S, hvor hun fik til opgave at promovere øer som Bornholm, Fanø og Samsø og dermed styrke efterspørgslen på færgebilletter til destinationerne.

I 2012 startede Pernille Kofod Lydolph i sin nuværende stilling som direktør for Destination Bornholm. Mens de fleste danske destinationsselskaber kun har få år på bagen, har Destination Bornholm eksisteret i mere end et kvart århundrede.

Sidste år fyldte destinationsselskabet 30 år, og dermed har destinationens direktør heddet Pernille Kofod Lydolph i en tredjedel af destinationens liv.

Stejl læringskurve og billigere færgedrift
Turisme24.dk har tidligere talt med Pernille Kofod Lydolph om den læring hun har tage med sig fra 11 år i front for Destination Bornholm men også i hendes arbejde med turisme på nationalt plan.

”Jeg har fået et indblik og en erfaring med det politiske system både nationalt og lokalt, som i kombination med min kommercielle baggrund har givet et godt udgangspunkt for at sidde, hvor jeg gør. I en periode var læringskurven derfor også enormt stejl,” har hun tidligere sagt.

I samme ombæring fortalte destinationsdirektøren, at noget af det, hun bedst husker fra sin karriere, er da det lykkedes at få sænket færgetaksterne på Bornholm.

“På Bornholm kæmpede vi for at få skabt forudsætningerne for et færgeudbud, der nedbragte priserne på en færgerejse til og fra øen. Alle undersøgelser gennem en længere årrække har vist os, at netop prisen var blandt vores udfordringer i forhold til at forløse øens potentiale. Det lykkedes, og det har bragt øen meget godt. På turismesiden har der samlet været en vækst på overnatningerne på 50 procent hen over de seneste 10 år. Det kan vi ikke være utilfredse med,” har direktøren tidligere udtalt.

 

Relaterede artikler:

“Destinationsselskaberne løfter en opgave, som ingen andre tager”

Tilfredshed med Bornholmslinjen i sommersæsonen

Fint andebesøg kan gavne turismen på destination