Vildledning af forbrugerne om ophold på hoteller og kroner har nu udløst en bøde på 65.000 kroner til det såkaldte ”dealsite” Takeoffer.dk. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Bøde for at vildlede om priser på hotel- og kroophold

Forbrugerombudsmanden politianmeldte dealsitet Takeoffer.dk for at vildlede forbrugerne i sin markedsføring af priser på hotel- og kroophold. Det har nu udløst en bøde på 65.000 kroner.

Dealsitet har accepteret at betale en bøde på 65.000 kroner for blandt andet at have vildledt forbrugerne med sin markedsføring af priser på forskellige hotel- og kroophold, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. Forbrugerombudsmanden politianmeldte dealsitet i juli 2020. Sagen vedrører ”deals” på Takeoffer.dk i september 2018 og maj 2019.

Takeoffer.dk markedsførte en række hotel- og kroophold til en pris på for eksempel ”998 kroner – 2 personer” eller ”Fra 1.248 – 2 personer”.

Dealsitet oplyste imidlertid ikke tydeligt, at der kom diverse tillæg oven i prisen som for eksempel ”miljøtillæg,” ”sæsontillæg” og ”weekendtillæg,” står der i pressemeddelelsen som fortsætter:

”På oversigten over hotel- og kroophold fremgik tillæggene slet ikke, og på undersiden for de enkelte ophold fremgik oplysningerne om tillæg med mindre skrift, der ikke stod i tilknytning til prisen for opholdet.”

Pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden omtaler ikke, hvilke hoteller og kroer de misvisende tilbud fra Takeoffer.dk omhandlede.

Takeoffer.dk har intet at gøre med varemærket Take Off.dk, der ligesom STANDBY.DK og CHECK-IN.DK er en del af Travelmedia Nordic.

Kunne slet ikke få ophold til oplyste pris
Nogle af opholdene kunne man slet ikke få til den annoncerede pris, fordi der kom et ”miljøtillæg” oven i prisen alle ugens dage. Et sådant tillæg skal indregnes i prisen for opholdet. Der kom også et sæsontillæg oven i prisen i for eksempel juni, juli og august, som skulle have været oplyst tydeligt, skriver Forbrugerombudsmanden.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var det også vildledende at bruge ordet ”miljøtillæg”, fordi tillægget ikke var begrundet i særlige miljømæssige hensyn. Det kunne også give forbrugerne det indtryk, at der var tale om et lovbestemt gebyr, som forbrugerne var forpligtede til at betale, hedder det.

Kritik fra Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i pressemeddelelsen: ”Det er vildledende, hvis en virksomhed markedsfører en pris uden tydeligt at oplyse om, at der kommer diverse tillæg oven i prisen. Det kan få forbrugerne til at tro, at prisen er billigere, end den reelt er. Samtidig er det til skade for de konkurrenter, som oplyser priserne korrekt.

Hvis en virksomhed bruger udtryk som ”miljøtillæg” i sin markedsføring, skal det være begrundet i særlige miljømæssige hensyn. Ellers er det vildledende,” siger forbrugerombudsmanden.

Pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmanden indeholder også disse paragraffer fra markedsføringsloven om forbud mod vildledning:

Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

6, stk. 3. Når produktets art medfører, at prisen ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes. Når omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det oplyses, at disse omkostninger kan forekomme.

Relaterede artikler:

Stor hotelkæde holder sig langt fra gavekortfirmaer

HORESTA om gavekortfirma: ”Fup og fidusmager”

Politianmeldt for vildledende priser på hotelophold