En dansk delebilsplatform og biludlejer betaler nu en bøde for at have vildledt forbrugere med deres priser. Det var forbrugerombudsmanden, der politianmeldte virksomheden.
Når biludlejere oplyser priser på deres hjemmesider, skal de vise den fulde pris med obligatoriske tillæg. Det har delebilsplatformen og biludlejeren GoMore imidlertid ikke gjort, vurderer forbrugerombudsmanden, der derfor har politianmeldt virksomheden. På baggrund af politianmeldelse betaler GoMore nu en bøde på 150.000 kroner.
På platformen kan bilejere blandt andet udleje deres private biler til andre. Når interesserede lejere besøgte gomore.dk for at leje en bil mellem den 12. marts 2019 og den 11. september 2020, fremgik priserne imidlertid uden tillæg for forsikringer og service.
Det betød, at den samlede pris steg, før forbrugeren skulle betale, og først når lejeren klikkede sig in på en specifik bil, fremgik tillæggene.
Om sin vurdering siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen:
”De priser, som virksomheder annoncerer med, skal være de priser, som vi forbrugere kan købe varen eller ydelsen til. Hvis det annoncerede beløb kun udgør en del af prisen, fremstår produkterne billigere, end de faktisk ender med at være. Det er vildledende.”
En overtrædelse af markedsføringsloven
Forbrugerombudsmanden giver et eksempel med et foto af en Citroën C1, hvor lejeprisen på billedet var 195 kroner per dag. Klikkede man sig ind på bilen og ville leje den, blev der lagt et tillæg på 69 kroner oven i, så den samlede pris blev 264 kroner for et døgns leje.
I et andet eksempel steg prisen for at leje en Citroën C3 fra 185 kroner i annoncen til en slutpris på 260 kroner, som forbrugeren først kunne se, når forbrugeren klikkede videre på bilen.
GoMore tilrettede sin prismarkedsføring efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, så virksomheden nu viser den samlede pris inklusive gebyrer og tillæg i annoncerne. Forbrugerombudsmanden har dog alligevel valgt at politianmelde platformen, da hun vurderer, at der er tale om et lovbrud.
”Det er en overtrædelse af markedsføringsloven, hvis den fulde pris for en vare først dukker op flere skridt inde i en købsproces. Når en virksomhed reklamerer med en pris, så skal det være den endelige pris,” siger Christina Toftegaard Nielsen.
Relaterede artikler:
Stort rederi runder to milliarder i omsætning