Rutsjebanen Jetline. PR-foto.

Ulykkesramt producent findes ikke i Danmark

En tragisk dødsulykke i en svensk forlystelsespark betyder nu, at flere parker i Sverige lukker for rutsjebaner, mens en undersøgelse står på. I Danmark findes ingen rutsjebaner af den tyske producent.

Søndagens tragiske dødsulykke i forlystelsesparken Gröna Lund på øen Djurgården i Stockholm kommer ikke umiddelbart til at ramme nogen danske forlystelsesparker, oplyser Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark.

I Gröna Lund skete ulykken, da en vogn på rutsjebanen ‘Jetline’ blev afsporet. En person omkom mens flere blev hårdt kvæstet.

I en pressemeddelelse oplyser Gröna Lund, at der var 14 personer ombord på forlystelsen, da den pludselig gik i stå i mellem seks og otte meters højde.

Lukker for rutsjebaner
I Sverige har ulykken indtil videre betydet, at Furuviksparken ved Gävle lukker rutsjebanen ’Draken,’ mens Koldmårdens Djurpark ved Norrköping lukker ’Godiståget.’ Det skriver SVT.

Det skyldes, at begge rutsjebaner ligesom Jetline er produceret af den tyske rutsjebaneingeniør Anton Schwarzkopf, og mens efterforskningsarbejdet og tekniske undersøgelser står på, tager parkerne sine forholdsregler, selvom man i Furuviksparken understreger, at man ikke har nogen grundt til at tro, at der skulle være problemer med Draken.

I Nordens største forlystelsespark, Liseberg, har man også en rutsjebane, Lisebergsbanan, bygget af Anton Schwarzkopf. Den har man dog valgt at holde åben.

Det har man valgt, fordi man købte nye tog til rutsjebanen i 2018. Selvom der ikke er viden om, hvad der gik galt med Jetline, mener man hos Lisberg, at det virker som om, at det er på toget, fejlen er sket på, oplyser man til SVT.

Ingen Schwarzkopf-rutsjebaner i Danmark
I Danmark er der ingen rutsjebaner, som er produceret af Anton Schwarzkopf, fortæller Søren Kragelund, formand for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, til Turisme24.dk.

”Der er ingen Schwarzkopf-rutsjebaner i Danmark. Generelt har vi ikke nogen rutsjebaner fra den tid med den længde i Danmark,” fortæller Søren Kragelund.

Jetline blev bygget i 1988, og har en længde på 800 meter og er på det højeste punkt 30 meter over jorden. Topfarten er på 90 kilometer i timen, og undervejs bliver gæsterne udsat for en G-påvirkning på 4,5.

 

Relaterede artikler:

Tivoli opjusterer forventningerne til året

Forlystelsespark investerer i vedligehold efter kritik

Tivoli Friheden fylder 65 år