Viborg Domkirke tiltrækker hvert år omkring 100.000 besøgende. Foto: Jesper Maagaard.

Ser stort potentiale for at tiltrække tyskere

VisitAarhus vil gå efter at tiltrække flere tyske turister til deres område. Særligt en jysk by, mener de, har et stort potentiale for at fange et historieinteresseret publikum.

VisitAarhus har planer om at gøre Viborg til den mest populære rejsedestination for historieinteresserede, tyske turister.

Det seneste år har byen tiltrukket 20 procent flere tyskere end førhen, og derfor ser destinationsselskabet et stort potentiale i byen, og man kører derfor en kampagne henover efteråret for at tiltrække de tyske turister. Det skriver TV Midtvest.

”Vi ved, at tyskerne har en stigende interesse for Danmark som rejsemål, så når nu Viborg har den styrkeposition med netop historien, er det naturligt, at vi retter vores blik og skyts mod tyskerne,” fortæller Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Hun oplyser i øvrigt, at tyske turister har et gennemsnitligt døgnforbrug på 900 kroner, hvilket nogenlunde svare til danske turister døgnforbrug.

Har gode forudsætning for at tiltrække historieinteresserede gæster
VisitAarhus vurderer, at Viborg som domkirkeby har de historiske rammer, der skal til for at tiltrække flere turister. Domkirken er i sig selv en turistattraktion, der tiltrækker 100.000 turister årligt.

Sammenligner man det besøgstal med VisitDenmarks attraktionsliste, placerer det kirken i samme liga som for eksempel kunstmuseet Arken i København og Trapholt i Kolding.

Viborg Kommune er aktuelt i gang med at forny Domkirkekvarteret for bedre at kunne udnytte stedets potentiale. I alt investerer kommunen op mod 150 millioner kroner på projektet.

Pia Lange Christensen fortæller, at der generelt er stigende konkurrence om turisterne, og derfor er der ifølge hende brug for en overskrift, der kan tiltrække turisterne, og her vurderer VisitAarhus, at Viborg kan noget særligt med historien.

Interreg-projekt går også efter historieinteressere publikum
VisitAarhus er ikke det eneste destinationsselskab i Danmark, som har fået idéen om at tiltrække turister gennem formidling af et områdes historie.

Designskolen Kolding har nemlig taget initiativ til Interreg Europe-projektet “Hope & Despair” i samarbejde med Destination Trekantområdet, Destination Sønderjylland samt disses pendant i Flensburg, Turistkontor Flensburger Förde, flere uddannelsesinstitutioner samt syv museer i Trekantområdet, Sønderjylland og Tyskland.

Her vil man på tværs af landegrænser fortælle områdets historie under anden verdenskrig. Derfor har man lavet en række oplevelsespakker til forskellige målgrupper, der alle centrerer sig om anden verdenskrig som tema, og skal formidle krigens rædsler.

Projektet er støttet med 14,5 millioner kroner fra EU, og parterne i projektet vurderer ligesom VisitAarhus, at man kan tiltrække mange turister ved at gå efter et historieinteresseret publikum.

 

Relaterede artikler:

Stort turismeprojekt på tværs af landegrænser

Nordjysk turismekampagne vinder amerikansk pris

Kommune vil i turismens topfem: vedtager masterplan