Petter Stordalen ved åbningen af sit danske flagskib, Villa Copenhagen, i juli 2020. Arkivpressefoto: Astrid Rasmussen.

Petter Stordalen lægger an til nyt brand i Danmark

Konceptet blev etableret i Sverige i 2017, og er ved at blive rullet ud i Helsinki og Oslo. Nu kigger Strawberry på at etablere Hobo i Danmark.

Strawberry Hospitality Group har vokseværk i Danmark. Koncernen, der indtil efteråret gik under navnet Nordic Choice Hotels, overtager ved årsskiftet driften af luksushotellet Copenhagen Admiral Hotel med 366 værelser og suiter ved Københavns Havn.

Muligvis indgår også Grand Joanne Copenhagen (det tidligere Arp-Hansen hotel Grand) ved Hovedbanegården med 162 værelser, der efter en større renovering genåbnede i foråret, i aftalen, har flere kilder tidligere fortalt Turisme24.dk.

Men selvom koncernen dermed vokser fra fire til fem, muligvis seks, hoteller i Danmark, har Strawberry Hospitality Group, der ejes af den norske milliardær Petter Stordalen (der også har 40 procent af Nordic Leisure Travel Group med blandt andet Spies og Sunclass Airlines) flere planer for Danmark.

Af CVR-registret fremgår det i hvert fald, at Nordic Hotels & Resorts A/S, Strawberrys datterselskab, som står for driften af koncernens fritstående hoteller, har stiftet selskabet Hotel Hobo ApS den 20. september under Petter Stordalens ejerskab.

Over for Finans.dk bekræfter Strawberry, at man ser på muligheden for at etablere brandet i Danmark, men planerne er endnu ikke voldsomt konkrete.

”Det er korrekt, at vi ser på mulighederne for at etablere et Hobo i Danmark, men ingenting er klart endnu, så det er lidt tidligt at besvare dine spørgsmål,” skriver Ida Holen, kommunikationschef for Petter Stordalen, til mediet.

I en pressemeddelelse fra marts udtrykker Nordic Hotels & Resorts dog, at intentionen i længden også er at tilføje i københavnsk hotel til listen over Hobo-hoteller.

Koncept med lokalt fokus
Selvom Strawberry nu ruller Hobo-mærket ud i både Helsinki, Oslo og i længden også i København, insisterer koncernen på, at Hobo ikke er en hotelkæde.

I stedet opereres varemærket efter devisen “go local, get global.” Med det mener Strawberry, at hvert hotel under Hobo-mærket bliver unikt i hver by med interiør og events, som ikke ses på andre hoteller. Som brand får Hobo-hotellerne til gengæld det tilfælles, at de sigter efter at være utraditionelle.

”Mindre concierge services og fine dining men flere livekoncerter og pop-up-klubber,” som koncernen selv udtrykker det.

Selve Strawberry har ifølge sin hjemmeside over 225 hoteller i Norden med varemærker som Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel og Clarion Collection Hotel samt over 40 såkaldte fritstående hoteller (blandt sidstnævnte er Villa Copenhagen – også Copenhagen Admiral Hotel bliver et fritstående hotel under Strawberry).

I Danmark har Strawberry foreløbig kun fire hoteller: flagskibet Villa Copenhagen, de to store nabohoteller ved Københavns Lufthavn: Comfort Hotel Copenhagen Airport og Clarion Hotel Copenhagen Airport samt Comfort Hotel Vesterbro.

I marts i år sagde Strawberrys vicekoncernchef, Bjørn Arild Wisth, til Turisme24.dk: ”I løbet af nogle år bør vi komme op på 20 hoteller i Danmark. Der er ingen danske hoteller på vores officielle pipeline-liste, men uofficielt er nogen på vej, men kontrakterne er ikke underskrevet.

Det bliver nok en blanding af partnerskaber, franchise eller overtagelser. Vi prøver at være med i alle interessante processer, for vi er på ingen måde tilfredse med vores nuværende situation i Danmark,” sagde Bjørn Arild Wisth og tilføjede:

”Vi kigger mest på København, der har 70 procent af hotelovernatningerne i Danmark. Way back har vi haft omkring 15 hoteller i Danmark, men vi har ikke været gode nok i Danmark.”

 

Relaterede artikler:

Petter Stordalen overtager drift af dansk luksushotel

Første overskud hos milliarddyrt luksushotel

Stor hotelkæde: Vi skal have 20 hoteller i Danmark