Hammershus iklædt vinterdragt. (Foto: Dennis Tomiola | Destination Bornholm)

Nyt projekt skal fremme helårsturisme på Bornholm

Et nyt turismeprojektet på Bornholm til næsten 11 millioner kroner har fået Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses godkendelse. Det skal være med til at gøre Bornholm til et helårsbaseret rejsemål.

Med startdato den 1. august har Destination Bornholm fået godkendt projektet “Bornholms Turisme – hele året og på hele øen” med hjælp fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

De samlede støtteberettigede projektudgifter er på 10.798.473 kroner, og når projektet afsluttes den 31. juli 2026 er man forhåbentligt kommet nærmere at realisere visionen om Bornholm som “et helårsbaseret, bæredygtigt og foretrukket rejsemål med høj kvalitet og international gennemslagskraft,” som det hedder i projektbeskrivelsen.

“Nu er tilsagnet på plads, og dermed kan vi bekræfte, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har valgt at bakke op om vores projekt Bornholms turisme – hele året og på hele øen,” lyder det fra Pernille Lydolph, direktør for Destination Bornholm. “Vi har taget arbejdstøjet på og glæder os til at give den en skalle sammen med alle parter.”

Fokus på outdoorturisme
Der har i mange år været tænkt store tanker og arbejdet med at udvide turistsæsonen på Bornholm, der i sommerhalvåret er en særdeles populær destination blandt både danskere og udlændinge.

Det er især outdoorturismen der skal fokuseres på med øget netværksdannelse og organisering af aktørerne inden for sektoren. Herefter skal der arbejdes intensivt med virksomhedsudvikling i forhold til rekruttering, workshops, netværksmøder, udviklingssparring, ekspert-mentorforløb samt registrering af besøgstal via teledata.

Udgangspunktet for arbejdet er Bornholms Udviklingsplan, som har opbakning fra omkring 150 virksomheder, foreninger, politikere, embedsfolk og privatpersoner.

Forventer otte procent vækst i turismeomsætningen
Når projektet afsluttes i sommeren 2026 vil der have været 90 projektdeltagere involveret, mens der vil være afholdt 15 workshops, ni netværksmøder og gennemført udviklingssparring for 60 aktører. Derudover vil der være udarbejdet 240 individuelle handleplaner, mens 60 personer har været i et mentorforløb hos en ekspert.

Konkret forventer Destination Bornholm, at projektet kan bidrage til en vækst i turismeomsætningen på otte procent samt en 15 procent geografisk spredning af turister til nye områder. Sidstnævnte er vigtig i forhold til at sikre, at tyske turister stadig finder det attraktivt at besøge solskinsøen i Østersøen.

 

Relaterede artikler:

International pris til Bornholm som vinterdestination

Udviklingsplan skal give Bornholm turister hele året

Bornholm er afhængig af turisme – og færgekapacitet