Destination Bornholm vandt førstepladsen for sit fokus på turisme uden for højsæsonen. Vinderprojektet hed ”Winter Island Bornholm – Creating a smart travel destination.” Foto for Destination Bornholm: Semko Balcerski.

International pris til Bornholm som vinterdestination

Destination Bornholms vinder europæisk pris for at videreudvikle øen som vinter- og helårs-rejsemål – fra projektudvikling, markedsføring, udvikling af app og digital turistinformation.

Ved Danish Travel Awards i starten af måneden hjemtog Destination Bornholm den nyindstiftede DTA som Bedste Destination i Danmark.

Og nu bliver der lidt mere velkommen trængsel i destinationsselskabets pokalskab. Destination Bornholm har nemlig vundet europæisk pris for sit arbejde med Bornholm som vinterø.

Førstepladsen i den europæiske prisuddeling ECTN (European Cultural Tourism Network Awards) gik til Destination Bornholms digitale arbejde med Bornholm som vinterdestination. Bornholm vandt i kategorien digitalisering for ”Winter Island Bornholm – Creating a smart travel destination,” skriver destinationsselskabet i en pressemeddelelse.

Prisen er en international anerkendelse af Destination Bornholms indsats for at videreudvikle øen som vinter- og helårsdestination, oplyses det. På andenpladsen i samme kategori kom Visit Oradea i Rumænien, mens tredjepladsen blev delt af slovenske Ljubljana Tourism og Frederick Research Centre/Frederick University fra Cypern.

I samarbejde med den bornholmske turistbranche
Medvirkende til førstepladsen hos ECTN var appen ”Bornholm” og hjemmesiden bornholm.info, der blandt andet giver det bedste overblik over hvilke steder, der har åbent på Bornholm.

Udviklingen appen og hjemmesiden er sket i samarbejde med den bornholmske turistbranche, som selv opdaterer deres åbningstider på Destination Bornholms platforme.

Det viser vigtigheden i at samarbejde, og i fællesskab at løfte Bornholm som helårsdestination. Prisen viser desuden, at et vedvarende arbejde med branding er særdeles væsentligt og værdifuldt, hedder det fra Destination Bornholm.

Stefan Asp, leder af marketing og digital udvikling hos Destination Bornholm, siger i pressemeddelelsen: ”Vi er stolte af, at vores flerårige indsats for at understøtte Destination Bornholms medlemmer, særligt i vinterperioden, har opnået international anerkendelse. Det er en stor cadeau til alle, der har bakket op om arbejdet.”

150 procent flere overnatninger
Pernille Kofod Lydolph, direktør for Destination Bornholm, siger i pressemeddelelsen: ”Vi får med prisen alle et skulderklap for vores fælles indsats, som i den grad har vist sit værd. Med en vækst på knap 150 procent målt på overnatninger i perioden 2018-21 og i månederne november til december, som er vores fokusperiode, kan vi alle være tilfredse.

Foran os står en periode, hvor vi unægtelig bliver udfordret af de stigende energipriser, men prisen viser os, at den vej som vi i fællesskab har lagt, vækker opmærksomhed internationalt,” siger Pernille Kofod Lydolph.

Destination Bornholm takker i forbindelse med prismodtagelsen Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der de seneste tre år har støttet projektet ”Vinterøen Bornholm.”

Hele vinderlisten fra European Cultural Tourism Network Awards kan ses via dette link.

 

Relaterede artikler:

Fyldte fragtfærger rammer Bornholms turisme

Feriehusudlejer køber bornholmsk udlejningsfirma

Udviklingsplan skal give Bornholm turister hele året