Mellem Aarhus og Odden sejler Molslinjen med hurtigfærgerne Express 2, 3 og 4, og mellem Ebeltoft og Odden sejler Molslinjen med hurtigfærgen Max. PR-foto.

Lavere priser giver travlhed på færgeruter

Molslinjens færger over Kattegat får travlt i efterårsferien, melder rederiet. Således har lavere priser givet så mange bookinger, at efterårsferien i år bliver den travleste til dato.

Molslinjens hurtigfærgerute over Kattegat tegner til at gå ind i den travleste periode for en efterårsferie nogensinde. Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Fredag den 13. august er den første store udrejsedag i ferien, og her er der booket plads til 14 procent flere passagerer end sidste år, som var rekordår. Samtidig er der 15 procent flere, der har booket plads på Molslinjens hurtigfærger end i 2019. Rederiet oplyser dog ikke antallet af passagerer.

”Bookingtal er et øjebliksbillede, og vi kan først sætte to streger under efterårsferien, når alle rejser er gennemført. Men vi har løbende hen over 2023 sat vores priser ned og sendt mange flere lavprisbilletter på markedet, og vi kan se, at det begynder at give flere rejsende”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

På de store udrejsedage i ferieugen sejler der fire hurtigfærger mellem Aarhus og Odden og mellem Ebeltoft og Odden, og det samme gælder når ferien slutter, og gæsterne skal hjem igen. I år er det som normalt rejsende fra Sjælland mod Jylland, som fylder mest i udrejsedagene, oplyser Molslinjen.

Hård konkurrence fra Storebælt
Generelt har forhøjede omkostninger til energi og råvarer betydet, at transportfirmaer begynder at overveje muligheden for at hæve deres priser.

Hos Molslinjen kan de stigende omkostninger også spores på rederiets bundlinje, der ramte et overskud på 98 millioner kroner i 2022 mod et overskud på 132 millioner kroner i 2021, selvom omsætningen i samme periode steg fra 1,8 milliarder kroner i 2021 til et stykke over to milliarder kroner i 2022.

Den primære faktor, der har haft en negativ effekt på årsresultatet, er prisen på olie, som er steget markant. I 2021 var selskabets udgift til brændstof således 301,6 millioner kroner, mens den i 2022 var steget til 501,2 millioner kroner.

Men valget om at sende flere lavprisbilletter i udbud trods forhøjede udgifter skyldes, at Molslinjens største konkurrent hedder Storebæltsbroen, som ikke er afhængig af oliepriserne på samme måde som Molslinjen.

”Vi er i konkurrence med broen over Storebælt, og her skal vi være konkurrencedygtige. Nu er vores priser ved at være der, hvor de skal være for at kunne motivere folk til at tage færgen – og så kommer gæsterne, som vi kan se det i efterårsferien”, siger Jesper Skovgaard.

 

Relaterede artikler:

Færgerute til Sverige skifter navn til Øresundslinjen

Bornholmslinjen skruer ned for antallet af afgange

Færgerederier efterspørger grøn infrastruktur