TV 2-krimiserien af samme navn har fået antallet af bookinger i Hvide Sande til at stige 84 procent. Til sammenligning er bookingerne på landsplan steget ti knap 10 procent.
Op mod én million danskere så hvert af de otte afsnit af TV 2’s krimiserie Hvide Sande. Ifølge flere regionale turistaktører har serien medført stigende gæsteaktivitet i feriebyen på den jyske vestkyst.
I TV 2’s krimiserie løser skuespillere som Carsten Bjørnlund og Marie Bach Hansen et mordmysterie i byen. Ifølge Kantars seerundersøgelse så op mod én million danskere hver af de otte afsnit.
”Siden premiereafsnittet af Hvide Sande i starten af maj, har vi oplevet en markant stigende efterspørgsel i området. Antallet af bookinger i Hvide Sande er steget op mod 84 procent, mens serien har kørt. Til sammenligning er bookingerne på landsplan steget knap 10 procent i samme periode,” siger Kim Holmsted, administrerende direktør for feriehusudlejningsvirksomheden DanCenter.
Feriehusudlejeren DanCenter, der er en del af det europæiske feriehusudlejningsbureau OYO Vacation Homes, er repræsenteret i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland.
Destination Vesterhavet scorer højt hos danskerne
Denne udvikling nikker Destination Vesterhavet genkendende til. Flere lokale aktører, virksomheder og kommuner bidrog til produktionen af Hvide Sande:
”I takt med udgivelsen af episoderne af Hvide Sande har vi oplevet en stigende efterspørgsel på at holde ferie ved Vesterhavet,” siger Peer Kristensen, direktør hos Destination Vesterhavet.
Det bekræftes af VisitDenmarks seneste analyse af turismen i Danmark, hvor Destination Vesterhavet markeres som den foretrukne feriedestination i Danmark i 2020 med langt flere overnatninger end landets øvrige destinationer.
Det vidner ifølge Kim Holmsted fra DanCenter om, at tv-produktioner af denne karakter i høj grad fungerer som turistmagnet og ydermere har stor effekt som vækstmotor for lokalområdet:
”Den stigende gæsteaktivitet medfører en større turismeomsætning i lokalområdet, og det har stor betydning for forretningslivet og de faste bebeboere. Når døgnforbruget stiger, giver det blandt andet mulighed for at udvide åbningstiderne hos forretningerne og restauranterne og tilbyde flere fuldtidsjob i yderområderne,” siger han.
Vises også i udlandet
Destination Vesterhavet forventer, at efterspørgsel og turismeomsætningen i Hvide Sande vil stige yderligere. Det skyldes blandt andet, at TV 2-serien vises på flere udenlandske markeder.
”Det er vores forventning, at Hvide Sande også kan være med til at positionere Destination Vesterhavet på store udenlandske markeder som Sverige, Norge og ikke mindst Tyskland, når serien har premiere i disse lande inden længe.
Det er vores ambition, at Vestkysten og Destination Vesterhavet fremover skal spille hovedrollen i endnu flere tv-produktioner og projekter, som kan udbrede kendskabet til vores fantastiske område og således tiltrække endnu flere gæster i og uden for højsæsonen,” siger Peer Kristensen.
Ifølge turistdirektøren arbejdes der konkret på at få en aftale om en opfølgende sæson af Hvide Sande.
Relaterede artikler:
TV 2-serie rykker Hvide Sande op i første række
Dansk feriedestination centrum for ny krimiserie