Skanderborg bliver fra årsskiftet del af VisitAarhus, der i forvejen omfatter Destination Djursland og fra 1. juli også VisitSilkeborg. Det sker i arbejdet med at have færre destinationsselskaber.
Med Skanderborg ombord vil de årlige kommercielle overnatninger i området med Skanderborg, Silkeborg, Djursland og Aarhus tælle knap 3,6 millioner, hedder det i pressemeddelelse fra Skanderborg Kommune.
Samarbejdet med VisitAarhus skal styrke profileringen af outdoor-turismen i Søhøjlandet, herunder Himmelbjerget, både i Danmark og internationalt.
Fusionen sker på baggrund af den nye lov om erhvervsfremme og turisme. Der skal nemlig være færre destinationsselskaber i Danmark – i dag er der omkring 80, det skal slankes til 15-20, ønsker flertal i Folketinget, der finansierer destinationsselskaberne med cirka 650 millioner årlige kroner via Erhvervsministeriet.
Fælles markedsføring af Aarhus-regionen
Byrådet i Skanderborg Kommune godkendte i aftes, at Skanderborg indtræder i turistsamarbejdet VisitAarhus ved årsskiftet. Med godkendelsen bliver Skanderborgs hidtidige turismeindsats en del af den fælles markedsføring og udvikling af Aarhus-området som én samlet destination med storby, strand, outdoor-muligheder og konferencefaciliteter.
”Turister tænker ikke i kommunegrænser. Jeg ser det som en stor fordel, at vi nu samler os om at udvikle og markedsføre hele Aarhus-området som en attraktiv turistdestination,” siger Skanderborgs borgmester, Frands Fischer og tilføjer, at byrådet i Skanderborg har forventning om, at samarbejdet kan styrke profileringen af Søhøjlandet nationalt og internationalt.
”Målet for VisitAarhus er en årlig omsætning, der ligger over den gennemsnitlige vækst på turismeområdet i Danmark, og her skal Skanderborg Kommune have sin fair andel af væksten,” hedder det i pressemeddelelsen.
Turistinformation på Himmelbjerget
Som led i aftalen mellem Skanderborg Kommune og VisitAarhus skal der være et lokalorienteret koncept for gæsteservice. Det omfatter blandt andet digital formidling af attraktionerne i området og sæsonbetonet turistinformation på Himmelbjerget. Det er også en del af aftalen, at man fortsat vil arbejde tæt sammen med de lokale aktører i turisterhvervet i Skanderborg Kommune.
Skanderborg vil bidrage med 1,7 millioner kroner om året til markedsføringssamarbejdet i VisitAarhus.
”Vi glæder os til samarbejdet med de lokale turismeaktører og Skanderborg Kommune. Ved at samle turismekræfterne får vi mere ud af investeringerne i turisme, og vi ser frem til arbejdet,” siger den nye direktør for VisitAarhus, Pia Lange Christensen. Hun afløste sidste måned Peer Heldgaard Kristensen, der nu er direktør for Aarhus Lufthavn.
Relaterede artikler:
VisitAarhus fusionerer med endnu en destination