Danmarks Nationalbank. Foto: Danmarks Nationalbank

Højere omsætning end før corona

Ifølge Danmarks Nationalbank er kortomsætning i turismesektoren højere end før coronakrisen. Prisstigninger kan ses i tallene, men efterspørgslen er der stadig, siger Dansk Erhverv.

På trods af, at 2022 var et år, som var mærket af inflation og høje energipriser, var kortomsætningen på rejser og oplevelser højere end før coronakrisen, det viser en opgørelse af kortomsætningen, som Danmarks Nationalbank har foretaget.

Under krisen var hoteller, restauranter og underholdningsaktiviteter blandt de hårdest ramte virksomheder i landet.

Kortomsætningen dækker over værdien af alle transaktioner foretaget i Danmark med såvel danske som udenlandske betalingskort i både fysiske forretninger og i internethandlen.

Ud over corona-nedlukninger påvirkes kortomsætningen af mange andre forhold som for eksempel ændrede betalingsvaner, forbrugsvaner og inflation, skriver nationalbanken.

Fra kraftigt fald til kraftig vækst
Fra 2019 til 2020 faldt kortomsætningen kraftigt i hotel- og restaurantbranchen og forblev på et lavt niveau i 2021. Således var kortomsætningen nede på indeks 55 for hoteller i 2020 og indeks 68 i 2021 sammenlignet med 2019 som basisår.

I 2022 oplevede branchen dog en kraftig stigning i kortomsætningen og sammenlignet med 2019 steg tallet for hoteller til indeks 111, og samtidig er restauranter og barer gået fra indeks 85 i 2021 til indeks 122 i 2022.

Appetit på oplevelser trods inflation
En højere kortomsætning er dog ikke nødvendigvis lig med bedre indtjening i turisme- og oplevelseserhvervet, da priserne generelt er steget over det seneste år, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Med andre ord er generelt forøgede forbrugerpriser også lig med en højere kortomsætning, og tallet dækker dermed ikke kun over en øget efterspørgsel på services.

Dog har forbrugernes appetit på oplevelser fortsat været solid ifølge Dansk Erhverv.

”Forbrugerne har prioriteret oplevelser og samvær med venner og familie på hoteller, restauranter og attraktioner. Den appetit er der rigtig mange virksomheder, der har nydt godt af. Men det er klart, at de virksomheder, der ikke har kunnet justere deres priser og omkostninger i lyset af den stigende inflation, har været ekstra pressede på indtjeningen,” siger Lars Ramme Nielsen, der er markedschef for turisme, oplevelse og kultur i Dansk Erhverv.

Forbrugernes appetit på oplevelser kan også ses for underholdningsaktiviteter, som i Nationalbankens tal blandt andet dækker over museer, zoologiske haver, teatre og andre kulturtilbud. Branchen steg fra indeks 65 for 2021 til indeks 112 for 2022.

 

Relaterede artikler:

Hoteller savnede efterspørgsel i januar

Danske hoteller mærker ændret forbrugeradfærd

Vil spare 30 procent på energien