DanCenter. Arkivpressefoto.

DanCenter dropper tilgodebeviser efter kritik

DanCenter har i udgangspunktet udstedt tilgodebeviser til gæster med aflyste bookinger. Men den praksis er imod reglerne, vurderer forbrugerråd, og nu retter DanCenter ind.

DanCenter har i den seneste tid været ramt af kritik fra flere fronter. Lejere og husejere har fortalt, at det er noget nær umuligt at komme i kontakt til det store udlejningsbureau, når de ringer eller sender e-mails, og leverandører har fortalt, at de har haft beløb i klemme hos DanCenter i form at regninger, feriehusudlejeren ikke betalte for services, som ellers var leveret.

Lejere hos DanCenter har også fortalt, at de med få ugers varsel har fået annulleret deres feriebookinker, og DanCenter har forklaret det med, at bureauets kampagne ”Smart Booking,” har givet bagslag.

Her forsøgte feriehusudlejeren at leje ferieboliger ud, hvor ejerne allerede selv havde lagt bookinger. Planen var, at man så ville ringe til ejerne og høre, om de ville frigive deres hus til udlejning. Men det viste sig, at kun omkring 30 procent af lejere havde lyst til at frigive deres huse, og derfor måtte DanCenter sande, at man ikke havde det antal huse i udbud, som man egentlig havde udlejet, har business developing manager hos Dancenter, Peter Mortensen, tidligere fortalt.

DanCenters reaktion har indtil nu været at udstede tilgodebeviser til de lejere, som har fået annulleret deres bookinger, dog med mulighed for at få en refundering, har DanCenter oplyst til Turisme24.dk. Men den praksis er ikke efter bogen, fortæller Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i forbrugerrådet Tænk, til TV2.

”Et tilgodebevis er på ingen måde godt nok. Kunderne har krav på at få refunderet deres penge i tilfælde af en aflysning, og det bør ske inden for 14 dage,” lyder det.

Vælger at rette ind
Peter Mortensen oplyser, at man retter ind og refunderer det fulde beløb til de lejere, der har fået annulleret deres bookinger, og man er gået i gang med tilbagebetalingerne.

Peter Mortensen fortæller også, at han har måttet tage en snak ned DanCenters indiske ejere, OYO Vacation Homes, om, hvordan lovgivningen er i Danmark.

Han forklarer i øvrigt, at grunden til, at kunder har haft svært ved at nå igennem til DanCenter, er fordi, at kundesupporten, økonomiafdelingen, it-afdelingen og HR-afdelingen er blevet outsourcet til hovedkontoret i Indien.

Han uddyber, at kunder opfordres til at sende deres kontooplysninger, for at man kan føre penge tilbage til deres konto, for DanCenter har ikke lov til at opbevare den information. Peter Mortensen fortæller i øvrigt, at man bestræber sig på at refundere pengene inden for fem dage.

 

Relaterede artikler:

DanCenter lover refundering til klagende gæster

Vil ikke kommentere på samarbejde med DanCenter-ejer

DanCenter holder fast i store væktsambitioner trods dårlig omtale