Medlem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose. PR-foto.

Booking.com har fortsat problemer med udbetalinger

Booking.com er fortsat ikke i mål med udbetalinger til danske overnatningssteder. En dansk EU-parlamentariker har trukket techgiganten i krisemøde, mens Dansk Erhverv finder sagen kritisabel.

Booking.com er stadig ikke nået i mål med de udbetalinger, som den store bookingplatform mangler at sende til danske overnatningssteder. Platformen er igennem flere måneder blevet udsat for massiv kritik på grund af sagen.

Ifølge Booking.com selv var det tekniske problemer i forbindelse med en opgradering af platformens udbetalingssystem for at øge sikkerheden, der betød, at man ikke kunne udbetale de beløb, som platformen skyldte partnere, og på trods af, at techgiganten gav en officiel undskyldning i starten af november, og har lovet kompensation til visse virksomheder, er sagen endnu ikke slut.

Nogle overnatningssteder kritiserer platformens sagsbehandling på den direkte mail, som Booking.com har oprettet, mens andre melder, at de stadig har penge til gode.

Nu har chefer fra Booking.com været til krisemøde i Europa-Parlamentet med spidskandidat for Socialdemokratiet og nuværende MEP, Christel Schaldemose, om sagen, og hun giver bookingplatformen kritik i BT.

”Det er ganske alvorligt. De blev overrasket over, hvor mange der stadig mangler penge. De tror, at de har løst det. Det har de ikke,” siger europaparlamentarikeren således til mediet.

Hun fortæller, at repræsentanterne fra Booking.com på mødet lagde sig fladt ned og meddelte, at de har undervurderet problemet, men udtrykker stadig bekymring for, at platformen ikke har kunnet se problemets omfang.

Overnatningssteder er fortsat utilfredse
Det er ikke kun Christel Schaldemose, som ikke er tilfreds med bookingplatformens håndtering af sagen. Overnatningssteder oplever fortsat problemer med udbetalinger.

Bella Hessellund driver en bed and breakfast i den gamle Skelby Præstegaard ved Gedser, og den 23. november fortalte hun til Avisen Danmark, at hun fortsat mangler 50.000 kroner til bookinggiganten. For hende har sagen betydet, at hun nu sælger sin bed and breakfast.

Booking.com har lovet kompensationer til de mest ramte virksomheder, og derudover har man oprettet en direkte linje til de virksomheder på platformen, som stadig måtte opleve problemer. Disse virksomheder kan rette henvendelse til platformen på e-mail-adressen [email protected].

I et skriftligt svar til BT fortæller Booking.com, at man har arbejdet ihærdigt med at løse problemer med udbetalinger. Samtidig gentager platformen løftet om kompensationer til de mest ramte virksomheder. Man lover også en åben dialog med de overnatningssteder, som stadig måtte opleve problemer.

Booking.coms sagsbehandling på mailadressen mødes dog også kritik. Rune og Pernille Moustgaard, som driver Lundsgaard Bed&Breakfast på Fyn, oplyste i slutningen af november, at platformen skylder dem 200.000 kroner. De har henvendt sig på mailadressen, og sendt deres regnskab til bookingplatformen, men oplever, at platformen ikke svarer på de oplysninger, som parret sender.

Dansk Erhverv finder sagen kritisabel
Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv tror branchedirektør for turisme oplevelse og kultur Lars Ramme Nielsen på Booking.coms forklaring om de tekniske problemer. Men han finder stadig forløbet kritisabelt.

”Det er jo en ren digital virksomhed, og de har hundredvis af software-eksperter ansat. Så jeg tænker faktisk, at man kunne godt have en forventning om og stille krav til, at de prioriterede at få styr på det. Især i lyset af, at de har en dominerende markedsposition,” siger han således til både Turisme24.dk og Avisen Danmark.

Christel Schaldemose har videregivet de oplysninger, hun har fået fra danske værter, til bookingplatformen. Hun holder et opfølgende møde med Booking.com om nogle måneder, men forventer, at platformen på det tidspunkt har betalt de danske overnatningssteder, der fortsat har penge til gode.

 

Relaterede artikler:

Udbetalingssag: Booking.com kompenserer visse virksomheder

Vil regulere bookinggiganter med ny lov

Regulering af Airbnb nærmer sig