Første gang, et krydstogtskib kunne tilslutte sig landstrøm i Danmark, var den 20. juni i Aarhus. PR-foto.

Aarhus indfører afgift på skibe uden landstrøm

Det bliver nu dyrere for krydstogtskibe, der lader motoren stå tændt, når de lægger til i Aarhus. Byen er den første i Danmark til overhovedet at tilbyde landstrøm.

Med 68 anløb i 2023, har Aarhus aldrig før haft besøg af så mange krydstogtskibe som nu. Samtidig indviede Aarhus Havn et landstrømsanlæg i juni måned som den første krydstogtdestination i Danmark.

Det er nu forventningen, at knap 40 procent af de krydstogtskibe, der er anløbet krydstogtkajen, siden landsstrømsanlægget blev indviet, vil have tilkoblet sig landstrøm, når sæson er slut.

Men Aarhus Havn ønsker at give endnu et rygstød til den grønne omstilling, og derfor indfører man fra næste sæson en ny afgift på havnen til de skibe, som ikke slukker dielselmotorerne til fordel for grøn strøm fra landstrømsanlægget. Det skriver havnen i en pressemeddelelse.

”Vi valgte at gå forrest, da vi etablerede landstrøm til krydstogtskibene, og nu vælger vi så at træde endnu et skridt foran, når det handler om at skabe de rette incitamenter til at koble sig på anlægget og modtage strøm. Det er helt afgørende for miljøet, at vi får nedbragt den lokale forurening, og det vil vi gerne bidrage til,” fortæller Thomas Haber Borch, der er administrerende direktør hos Aarhus Havn.

Har fået positive tilbagemeldinger fra rederier
Konkret kommer den nye afgiftsmodel i Aarhus Havn til at betyde, at der fra den 1. januar 2024  bliver pålagt en ekstra afgift på 75 øre per bruttoregisterton til de krydstogtskibe, der anløber krydstogtkajen i Aarhus og ikke kobler sig på landstrøm. For de pågældende krydstogtskibe vil dette betyde en ekstra afgift på mellem 50.000 og 75.000 kroner.

”Vi har siden åbningen mødt stor interesse for vores landstrømsanlæg fra krydstogtrederiernes side. Der er ingen tvivl om, at muligheden for at koble sig på landstrøm er et vigtigt parameter for rederierne nu og fremadrettet. Den udvikling vil vi gerne skubbe på også på europæisk plan. Det gør vi med vores nye afgiftsmodel, hvor vi gør det billigere at være grøn og dyrere at være sort,” lyder det fra Thomas Haber Borch.

Aarhus Universitet har tidligere oplyst, at det i dag er omkring 25-30 procent af krydstogtskibene på globalt plan, som er bygget til at slutte sig til landstrøm.

Og selvom Thomas Haber Borch understreger, at Aarhus Havn er klar til at sige farvel til krydstogtskibe, som fravælger Aarhus på grund af den nye afgift, understreger direktøren, at rederierne generelt virker åbne over for afgiften.

”Når man, som vi gør her, udvikler en helt ny afgiftsmodel, har det været vigtigt for os at være i løbende dialog med rederierne. Vi har fået positive tilbagemeldinger, og derfor er mine forventninger da også, at vores nye afgiftsmodel ikke betyder færre krydstogtskibe til Aarhus, men tværtimod flere og ikke mindst flere tilkoblinger til landstrømsanlægget. Og hvis der skulle være rederier, der fravælger Aarhus på grund af den nye afgiftsmodel, er det ikke noget, der får mig til at ligge søvnløs om natten,” siger han.

Aarhus Havn oplyser i øvrigt, at pengene fra afgiften vil blive øremærket til nye initiativer målrettet grøn omstilling og bæredygtighed.

 

Relaterede artikler:

Direktør vender optimistisk hjem fra topmøde

”De har i den grad sparket en åben dør ind”

Færgerederier efterspørger grøn infrastruktur