Hostrups Hotel. Foto: Hostrups Hotel.

Ejer ærgrer sig over affaldsø foran hotel

Gravemaskinerne er gået i gang med arbejdet foran et prisbelønnet, sønderjysk hotel. Affaldsøen foran hotellet skal udvides, og ejeren frygter nu, at det vil gå ud over driften.

I sidste uge blev kommunalbestyrelsen i Tønder Kommune enige om, hvordan affaldshåndteringen i Tønders bymidte fremover skal foregå. Det skriver JydskeVestkysten.

Der bliver opstillet seks nye affaldsøer, hvor borgere fremover kan skille sig af med affaldet, og en allerede eksisterende affaldsø bliver udvidet.

Den pågældende affaldsø ligger foran Hostrups Hotel, der høstede flere priser oven på en totalrenovering, som hotellet foretog i 2018 og 2019.

Udsigten til, at flere borgeres affald fremover skal have mellemstation foran Hostrups Hotel, vækker bekymring hos hotellets ejer, Lars Svendsen.

”Det er meget, meget skuffende, det der sker. I stedet for at fjerne affaldszonen, bliver den udvidet. Vi har investeret et tocifret millionbeløb i renoveringen af hotellet. Vi har 10 værelser direkte ud til en affaldsø, der støjer, lugter og larmer. Vi har gæster, der skriver om det på vores hjemmeside. En affaldsø er bare ikke særlig fremmende for hoteldrift,” siger han til JydskeVestkysten.

Hostrups Hotel har en kapacitet på 25 værelser, og dermed bliver det en god andel af hotellets gæster, der får udsigt til affaldsøen, som kommer til at betjene 107 husstande i nabolaget.

Til debat under beslutningsproces
Lars Svendsen er ikke den eneste, der kritiserer affaldsøens placering. Medlem af teknik- og miljøudvalget i Tønder Kommune, Harald Christensen (S), mente under beslutningsprocessen, at affaldsøen helt burde fjernes.

I stedet pegede han sammen med Lars Svendsen på en placering ved Tønderhallernes parkeringsplads, men det forslag levede ikke op til Tønder Forsynings kriterier for, hvor affaldsøer kan placeres. Det er nemlig et krav, at brugerne skal have så kort afstand som muligt og nem adgang til affaldsøerne.

Til gengæld har Tønder Forsyning forpligtiget sig på ikke at tømme affaldsbeholderne på tidspunkter, der er til gene for hotellets gæster. Derudover bliver lågerne til affaldsøen lyddæmpet.

Det er dog ikke nok til at gøre hotelejeren tilfreds. Hotellet har udeservering, og Lars Svendsen peger på, at det er ubehageligt for gæster, at affaldsbeholderne bliver tømt tæt på, hvor de spiser.

 

Relaterede artikler:

Vil mindske madspild med millioninvestering

Sådan løftes review-scoren på Booking.com

Rekordoverskud hos dansk hotelkoncern