Scandic har investeret et millionbeløb i madspildsværktøjet ioLiving. PR-foto.

Vil mindske madspild med millioninvestering

Danmarks største hotelkæde har investeret mere end en million kroner i en ny software, som skal mindske kædens madspild. Investeringen er et led i en større indsats mod madspild i kæden.

For at mindske madspild på kædens hoteller, tager Scandic nu et nyt værktøj i brug, der efter planen skal gøre koncernen meget klogere på gæsternes madvaner. Det skriver Scandic i en pressemeddelelse.

Det digitale værktøj med navnet ioLiving kan præcist og automatisk måle den samlede mængde madspild op mod antallet af gæster på alle kædens 30 hoteller i Danmark for at beregne værdien og CO2-aftrykket af madforbruget, og dermed kan Scandic hurtigt få data på tværs af kædens hoteller.

Scandic fortæller ikke præcist, hvor meget softwaren har kostet, men oplyser dog til Turisme24.dk, at man har investeret mere end en million kroner i teknologien.

”En af de unikke ting ved ioLiving er, at vi kan måle og benchmarke på tværs af alle hoteller i real time. Det giver en enorm mængde data, der kan gøre os klogere på madvaner, og gør os i stand til at finde best practices til at reducere madspild, som vi kan rulle ud på samtlige af vores hoteller,” siger Karsten Felvang Nielsen, F&B direktør hos Scandic.

Implementerer løsningen som de første i Danmark
Scandic er den første virksomhed i Danmark, der tager madspildsværktøjet i brug. Før implementeringen har løsningen været, at hotellerne selv har skullet indsamle data manuelt og sammenlignet processer, og det har været tidskrævende.

Det nye system fjerner indsamlingsarbejdet og gør det nemmere optimere brugen af råvarer i køkkenerne på Scandics hoteller.

”Målingerne bliver meget mere præcise og systematiske – helt ned til grammet for den enkelte produktkategori,” fortæller Karsten Felvang Nielsen.

Han oplyser, at Scandic er klar med de første målinger til maj.

Værktøjet er en del af en større indsats mod madspild, som Scandic har sat i søen. Målet er at reducere kædens madspild med 25 procent i 2025 sammenlignet med 2019. Siden 2017 har koncernen haft et samarbejde med madspildsappen To Good to Go, og frem til 2022 har samarbejdet reduceret mængden af madspild i kæden med 100.000 måltider.

 

Relaterede artikler:

Første spadestik taget til nyt motorvejshotel

Hotelchef stopper kort efter åbning

”Tak, I har givet os gæster i sengene”