Et eksempel på en digital bookingportal. (Foto: DK-CAMP | PR)

Danske ferieformer risikerer at blive valgt fra

Nye typer af turister har medført et større behov for digitale løsninger, da dansk turisme fortsat er et stykke bagud i forhold til rejsebranchen, når det kommer til brug af IT.

De senere år er der sket en ændring af de segmenter, som vælger at holde ferie Danmark, da først COVID-19-pandemien og de rejserestriktioner, der fulgte i kølvandet på denne, betød, at danskere, som ellers normalt ville drage til udlandet, i stedet måtte blive under hjemlige himmelstrøg.

Selvom verden efterfølgende er åbnet på ny, har meget høje temperaturer i Sydeuropa samt naturbrande på Rhodos og kæmpehagl i Norditalien sidste sommer ført til, at undersøgelser sidenhen forsigtigt har peget på en tendens, hvor flere i et eller andet omfang vil holde ferie Nordeuropa.

Udviklingen stiller krav til dansk turisme. Det er blandt andet meldingen i en nylig analyse fra Det Nationale Turismeforum. Heri lyder det, at branchen står over for en større digital omstilling, som både vil være til gavn for den daglige drift og med til at højne kundeoplevelsen.

Kan potentielt blive fravalgt
Ifølge professor Henrik Halkier, der blandt andet beskæftiger sig med turisme ved Aalborg Universitet, er behovet for et digitalt løft blevet større som følge af, at personer, der tidligere har været vant til at tage på charterrejser, er blevet en del af kundeskaren.

”De danske turistdestinationer har fået nye danske kunder i kølvandet på først corona og så de seneste års hedebølger i Middelhavsområdet.”

”Det er kunder, som er vant til at booke ferie hjemme fra sofaen hos etablerede rejsebureauer, og hvis det ikke lader sig gøre med en bestemt ferieform, som for eksempel camping, risikerer den at blive fravalgt.”

Giver mening
Professorens udsagn flugter med den oplevelse, som man har hos DK-CAMP, der er en forening af flere end 200 campingpladser på tværs af Danmark, og det har ført til, at man nu har lanceret en fælles platform.

”Det kan lyde banalt, men en fælles online bookingportal er faktisk et stort tiltag i vores ellers meget manuelt drevne branche,” fortæller landsformand Steen Pedersen fra DK-CAMP.

”Efter at chartersegmentet har fået øjnene op for camping, er der en anden forventning og selvfølgelighed omkring, at vi har en IT-platform, der kan matche deres vante bookingadfærd hos rejsebureauerne.”

Pedersen påpeger, at der også er sket en ændring således, at camping ikke længere forbindes med primitive bolig- og hygiejneforhold.

”Vi mærker for eksempel stor stigning i efterspørgslen på luksushytter med eget bad og toilet frem for campingvogn- og teltpladser. Derfor giver det ingen mening at fastholde en mere primitiv tilgang til bookingservicen, og vi har investeret mange ressourcer i at få en moderne IT-platform op at stå.”


Relaterede artikler:

Campingpladserne er booket godt op

Lancerer digital bookingplatform til konferencer

Ny digital platform skal forbedre turistoplevelsen