I en årrække er antallet af campingvogne på de danske pladser faldet, mens antallet af campister har udviklet sig modsat. “Nutidens campist foretrækker en større grad af fleksibilitet,” lyder det.
Det kunne mærkes på turismen her til lands, da grænserne blev lukket, og der blev indført rejserestriktioner for at dæmme op for smitten under COVID-19-pandemien.
Pludseligt holdt mange folk, der tidligere ville være draget til udlandet, ferie under hjemlige himmelstrøg, hvor de byttede hjemmekontor og hverdagskulisse ud med sommerhusområder og campingpladser på tværs af landet.
Ifølge Danmarks Statistik er det det samlede antal overnattende gæster på landets campingpladser i perioden fra januar til november steget med 10 procent de seneste fem år.
De nye campister har dog til en vis grad andre forventninger til ferien, hvilket har resulteret i en ændring af den indkvartering, der foretrækkes. Det peges der på i en rundspørge, som er foretaget af DK-CAMP, der er en forening bestående af 200 campingpladser.
Ønsker mere fleksibilitet og frihed end tidligere
I rundspørgen svarer 86 procent af de adspurgte campingpladser, at de har registreret en stigning i efterspørgslen på hytter og autocampere mod traditionelle campingvogn de seneste fem år.
Pointen underbygges yderligere af Danmarks Statistik, der fortæller, at den danske flåde af campingvogne er reduceret med cirka 20 procent siden 2010’erne. Steen Pedersen, der er landsformand for DK-CAMP, mener, det hænger sammen med, at der er kommet nye kunder til.
”Campingvognen er stadig yndet og foretrukket af nogle, men i dag vil mange hellere booke en hytte eller leje et græsareal til autocamperen. Den klassiske campingvogn er ikke nær så praktisk set i forhold til den moderne campists behov.”
”Vi oplever, at nutidens campist foretrækker en større grad af fleksibilitet og frihed end førhen. Det skal være nemt at skifte destination, ferieform og rejse mellem landegrænser.”
Pladserne er blevet mere mangfoldige
Hos DK-CAMP mener man ligeledes, at det øgede behov for fleksibilitet i indkvarteringen har fået et yderligere rygstød af de nye kundegrupper, der er dukket op på landets campingpladser under og efter COVID-19-pandemien.
”Tendensen kan være forstærket af, at mange har holdt ferie i Danmark de senere år, hvor vi har fået nye kunder fra chartersegmentet, der ofte lægger mere vægt på en fleksibel ferietilgang,” siger Steen Pedersen – og tilføjer:
”Der er kommet en større diversitet hos campingpladsernes gæster, og det glæder mig som landsformand.”
Relaterede artikler:
First Camp: Interessen for autocamping stiger