Lia på Danhostel Copenhagen City. (Foto: NTT Data Business Solutions | LinkedIn.com | PR)

Lia betjener op mod 8.000 gæster om måneden

I det seneste år har den digital receptionist Lia hjulpet Danhostels gæster med flere forskellige opgaver, og planen er, at løsningen skal have et endnu større ansvarsområde i fremtiden.

Det er omkring et år siden, at Lia stemplede ind i receptionen på Danhostel Copenhagen City, og siden har det ikke været nødvendigt at holde hverken weekender, sommerferie eller sygedage, da der er tale om en såkaldt digital receptionist.

Lia er et produkt af et samarbejde mellem IT-virksomhederne IBM og NTT DATA, hvor man har kombineret teknologier fra begge til at udvikle den digitale receptionist, der eksempelvis kan besvare spørgsmål om morgenmadstider og anbefale særlige oplevelser i København.

Receptionisten kan kommunikere via dansk og engelsk tale, ligesom gæsterne også kan benytte en interaktiv menu til selv at fremsøge den information, som de her på udkig efter. I travle perioder servicerer Lia op mod 8.000 besøgende per måned, oplyses det.

Omkring 230.000 gæster fra ind- og udland overnatter årligt på Danhostel Copenhagen City og erfaringen fra det første år med digital arbejdskraft i receptionen er, at det kan være til gavn i særligt travle perioder.

Har fået flere vittigheder i ærmet
Lia aflaster sine kolleger ved at svare på de hyppigst stillede spørgsmål om eksempelvis København og selve hostellet, ligesom platforme også kan hjælpe gæster med at få adgang til rabataftaler eller at få bestilt en taxa.

Det frigør ressourcer hos Danhostel receptionister af kød og blod således, at de kan fokusere på mere komplekse forespørgsler, når der er fart på, fordi lobbyen er fuld og mange ønsker at tjekke ind eller ud på samme tid.

Undervejs har Lia dog måtte tilpasses. Der blev eksempelvis tilføjet en knap, der får receptionisten til at stoppe med snakke, hvis gæsterne ønsker det, ligesom der er blevet skruet på den humoristisk sans, fortæller hostel manager Jeanette Birkedal.

”Lia er ikke kun en informationskilde, men også en kilde til god stemning. I begyndelsen blev hun udstyret med et par jokes. Men gæsterne tog så godt imod hendes humor, at hun hurtigt måtte oplæres i flere.”

“Nu har hun hele 20 jokes i repertoiret, og det er blevet en populær funktion for gæsterne”

Skal kunne klare flere opgaver
I øjeblikket varetager Lia dét, der beskrives som en slags concierge-rolle, men Danhostel har planer om, at den digitale receptionist skal videreudvikles og integreres med kædens Property Management System.

Meningen med dette er, at Lia derigennem kan blive en fuldtonet receptionist, der vil være i stand til at håndtere ind- og udtjekninger, tage imod betaling fra gæsterne, udlevere nøglekort og flere andre opgaver af lignende karakter.


Relaterede artikler:

Destinationer vil gøre aktører skarpe på AI

Kunstig intelligens: Ida hjælper turister på vestjysk

Automatisering har givet pote for hotel