Mødedeltagere. (Foto: Kim Wyon | MeetDenmark | PR)

Syv nye destinationer slutter sig til MeetDenmark

Det er ikke kun landets storbyer, der rummer muligheder for møde- og erhvervsturismen. Sådan lyder det fra MeetDenmark, der derfor har øget antallet af medlemsdestinationer fra fire til 11.

Hidtil har MeetDenmark bestået af Wonderful Copenhagen, VisitAarhus, Destination Nord, Destination Fyn samt Erhvervsministeriet, men nu udvides medlemsskaren hos landets udviklingsselskab for møde- og erhvervsturisme.

Det begrundes med, at man mener, der er et stort potentiale i den type turisme også udenfor Danmarks store byer, og på den baggrund ønsker organisationen at være bredere repræsenteret i andre dele af landet. Derfor øger man til sammenlagt 11 medlemsdestinationer.

De syv nye destinationer, der slutter sig til MeetDenmark, er Destination Trekantområdet, VisitHerning, Destination Kystlandet, Visit Fjordlandet, VisitNordsjælland, Visit Sydsjælland & Møn samt Visit Lolland-Falster.

Vil dække hele landet
Pia Lange Christensen, der udover at være administrerende direktør i VisitAarhus også varetager formandsposten for bestyrelsen i MeetDenmark, mener, at de nye medlemmer vil bidrage til at styrke det arbejde, der foretages i regi af organisationen.

”Hidtil har foreningen særligt fokuseret på at tiltrække internationale kongresser, men nu kommer vi også til at arbejde mere med virksomhedsmøder og messer. Samtidig kommer vi til at dække alle erhvervs- og mødeturismens forretningssegmenter og hele landet.”

Bestyrelsesformanden fremhæver, at udviklingsselskaber netop er sat i verden for at være specialiserede kompetencecentre med en ekspertise, som medlemmerne kan drage nytte af.

”Det har aldrig været tanken, at hvert enkelt destinationsselskab skal være ekspert ned i alle detaljer. Det er ressourcerne lokalt ikke til. Derfor giver det rigtig god mening, at vi slår kræfterne sammen, og flere kan få glæde af MeetDenmarks viden og arbejde.”

Oplever interesse for lokal forankring
Ifølge en beregning fra MeetDenmark er erhvervsturisternes døgnforbrug særligt interessant i og med, at det historisk set har været højere end hos andre slags turister. Derudover skaber møde- og erhvervsturisme aktivitet og omsætning udenfor højsæsonen.

”Vi oplever en stigende efterspørgsel efter en ny type af møder, end der traditionelt er arbejdet med. Møder der taler ind i det lokale DNA og styrkepositioner,” siger direktør Martin Perregaard-Bitsch fra Destination Trekantområdet, der er et af de nye medlemmer.

”Dermed er der et stigende potentiale for at tiltrække internationale mødeturister på tværs af hele landet. Jeg er glad for, at vi nu som medlemmer i MeetDenmark kan være med til at drive udviklingen for den type af turisme fremadrettet.”

I 2019 havde forretningsområdet en omsætning på 35,6 milliarder kroner, ligesom det tegnede sig for 44 procent af den samlede værditilvækst og 43 procent af beskæftigelsen i dansk turisme, oplyser MeetDenmark.


Relaterede artikler:

Nyt projekt skal få erhvervsturister til at spise plantebaseret

Ny strategi skal skabe mere mødeturisme

Nyt værktøj skal give bæredygtigt rygstød til mødearrangører