Mødelokale på Comwell Copenhagen Portside-hotel. (Arkivfoto: Comwell Hotels)

Vil forsøge at få mødedeltager til at spise mere grønt

Når mødebooker arrangerer et event, skal de i højere grad vælge de grønne valg på menukortet. Det mener man hos MeetDenmark, som har et tiltag, der skal gøre salget af grøn mad nemmere.

Når mødearrangører booker sig ind på et venue, så skal de i fremtiden i højere grad vælge grønne menuer. Det er intentionen hos MeetDenmark, som er i gang med at udvikle en dialogguide, som skal gøre det lettere for mødesælgere at sælge de grønne menuer.

Arbejdet bygger på viden, og på LinkedIn oplyser MeetDenmark, at Lene Midtgaard fra MeetDenmark og Adam Kuskner fra Plantebaseret Videnscenter for nylig var på feltarbejde hos D15 – et nyt venue for koncerter, konferencer og møder i København – for at lave den sidste research.

Det nye venue holdt 1-års fødselsdag, og i den forbindelse satte stedet fokus på events og de kommende generationer af mødegæster.

Her talte MeetDenmark med mødesælgere, som møder fordomme om, at grøn mad ikke mætter eller smager godt, og som er usikre på gæsternes reaktion på maden. De kan derudover føle, at de mangler argumenter og viden, som kan give en dialog med kunden, lyder det.

En stor del af gæsternes klimaaftryk
Indsigterne, som MeetDenmark har fået fra mødesælgerne, bliver nu en del af dialogguiden, som skal ruste sælgerne i forsøget på at få kunderne til at vælge grønt.

En analyse, som MeetDenmark har lavet sammen med Optimeet, viser, at forplejningen udgør hele 20 procent af mødeturisternes klimaaftryk. Således kan en reduktion af særligt rødt kød gøre en stor forskel.

78 procent af mødekøberne siger, at de gerne vil sikre bæredygtighed, og at de stiller konkrete krav til venues, de booker. En tredjedel stiller konsekvent krav.

92 procent stiller krav til forplejning, især på områder som økologi, lokale råvarer og særlige kosthensyn, og 73 procent føler ikke, at leverandørerne informerer nok om mere bæredygtige løsninger.

MeetDenmark oplyser, at tiltaget er en del af projektet Nudging til grønne valg: Plantebaserede madoplevelser på møder og konferencer. Projektet arbejder for at udbrede plantebaseret mad. Til projektet har man fået støtte fra Plantefonden.

 

Relaterede artikler:

Indkøbere savner information om bæredygtighed

Nu bliver Scandic set som mest bæredygtig

Danmark fylder godt i bæredygtighedsindeks