Der skal sætter skub i innovationen i den danske turistbranche. Det mener Hub for Innovation in Tourism, som inviterer iværksættere til et accelerationsforløb, som skal skabe nye løsninger til branchen.
Bæredygtige løsninger, som skaber værdi for turister og virksomheder i turistbranchen. Det er hovedfokus for et accelerationsforløb, som projektsamarbejdet Hub for Innovation in Tourism står bag.
Hub for Innovation in Tourism er et samarbejde mellem de nationale udviklingsselskaber Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme. Turismen udgør et stor og oplagt marked, hvor danske iværksættere kan teste og lancere nye produkter, lyder det fra projektsamarbejdet.
Accelerationsforløbet henvender sig til iværksættere, som har fokus på at skabe bæredygtige og digitale løsninger til turismen, og formålet er at forløbet sætter positivt aftryk på turistbranchen ved at bidrage til driften hos virksomheder med for eksempel digitalisering af administration og salg eller i forhold til gæsteoplevelsen.
Individuel sparring og masterclasses
Accelerationsforløbet er rettet mod individuelle iværksættere og tager udgangspunkt i deltagernes specifikke behov og udfordringer.
Selve forløbet strækker sig over fem måneder, og undervejs får iværksættere tre individuelle rådgivningsmøder med specifikt udvalgte rådgivere, som skal hjælpe med at skabe vækst i deltagernes virksomheder. Samtidig bliver virksomhederne knyttet til at såkaldt ressource i turistbranchen med kompetencer inden for møde- og erhvervsturisme, storbyturisme eller kyst- og naturturisme, oplyser Hub for Innovation in Tourism.
Forløbet indeholder også blandt andet masterclasses, som for eksempel har fokus på business-to-business-salg i turismen.
Fokus på bæredygtighed og innovation
For at komme med i accelerationsforløbet, skal et vurderingspanel først vurdere forretningsidéer, som bliver udvalgt til en Pre-accelerator bootcamp, som finder sted den 23. og 24. september.
Vurderingspanelet overvejer forretningsidéer ud fra kriterier som efterspørgsel og behov i markedet, bæredygtighed og innovation. Samtidig ser panelet det som en positiv ting, hvis ansøgere kommer fra Region Sjælland, fordi bevillingen til accelerationsforløbet har særligt fokus på iværksættere i regionen, lyder det.
Der er ansøgningsfrist den 28. august. Blandt virksomheder, der før har deltaget i accelerationsforløbet, er blandt Go Boat, der udlejer elbåde til turister i København, Aarhus og Odense, StaySeat som leverer hynder til cafestole med indbygget sædevarme samt DigitalGuest, som står bag en app, der tager rollen for traditionelle hotelmapper til gæster. Sidstnævnte har blandt andet bidraget til, at Small Danish Hotels hvert år sparer 270 ton papir, som før i tiden har været brugt til hotelmapper i kæden.
Relaterede artikler:
Sparer 270 ton papir med digital gæsteplatform