Travlhed på landets veje og broer i forbindelse med sommerferien benyttes af svindlere som en anledning til at forsøge at få nye ofre til at falde i deres digitale fælde, lyder det fra Brobizz.
Selvom danske skolebørn og i hvert fald en del af deres familier netop er gået på sommerferie, er det ikke ensbetydende med, at landets svindlere og bedragere stempler ud. Nærmere tværtimod. I hvert fald en del af disse ser tilsyneladende muligheder i ferietrafikken.
En afledt effekt af sommerferien er nemlig, at tusindvis af bilister med Brobizz, der er en løsning som benyttes til elektronisk betaling ved broerne, vil krydse enten Øresund eller Storebælt den kommende tid.
Det benyttes som anledning til at sende phishingmails ud til tilfældige danskere og håbe, at nogle af modtagerne har en Brobizz-aftale.
En phishingmail er er et værktøj, som en del kriminelle gør brug af. Det er dybest set en falsk e-mail, der ser ud som om, at den stammer fra eksempelvis Brobizz, Sund & Bælt eller en anden legitim virksomhed, som er til at stole på.
Formålet med disse e-mails er at narre modtageren til at udlevere personlige oplysninger såsom adgangskoder, kreditkortnumre eller andre følsomme data. Det kan ske ved, at man får den person, der er udset som offer for svindlen, til at svare på den eller til at trykke på et link deri.
Sender ikke længere e-mails
Hos BroBizz oplever man, at svindlerne ofte forsøger at få kunderne til at opdatere deres betalingsoplysninger ved at sende falske mails eller SMS’er, om at det betalingskort, der er tilknyttet aftalen, er udløbet.
For at dæmme op for svindlen har Brobizz iværksat forskellige tiltag, der skal forhindre den. Det drejer sig blandt andet om, at de fleste tilknyttede Visa- eller Mastercard nu opdateres automatisk. Det er dog ikke alle bilister med Brobizz, der er opmærksomme på det.
”Vi har mange kunder, som kun bruger nummerpladebetaling eller Bizz et par gange om året. Og så kan det være svært at huske, om man har fået opdateret sine betalingsoplysninger,” udtaler Helene Holm Heitmann, der er chef for Brobizz Privat.
”Derfor er det vigtigt for os at gøre vores kunder opmærksomme på, at har de et Visa- eller Mastercard, får man ikke længere en e-mail om at opdatere sit betalingskort.”
Lad være med at trykke på link
I tillæg hertil er Brobizz også begyndt at benytte MitID ved logins på selskabets hjemmeside og har skrevet en række hjælpeartikler. Derudover er der indført en såkaldt brand protection service fra E-mærket.
Sidstnævnte foranstaltning fungerer ved, at den konstant holder øje med hjemmesider, der indeholder Brobizz i deres domænenavn, da det ofte er disse, som svindlernes phishingmails henviser til. På den måde kan selskabet skride til handling og sørge for, at de falske sider bliver lukket.
Helene Holm Heitmann henstiller til, at selskabets kunder er på vagt, hvis der pludseligt dumper en skrivelse ind i deres indbakke, ligesom chefen foreslår, at de også kan kontakte kundeservice med henblik på at få vished for, at alt er, som det bør være.
”Har man modtaget en mail, hvor man er bare det mindste i tvivl om, hvorvidt der er tale om svindel, skal man ikke trykke på linket i mailen. Vi opfordrer i stedet til, at man selv åbner sin internetbrowser og logger ind på sin profil via Brobizz.com.”
Relaterede artikler:
Efter tredje kvartal: Skruer forventningerne op
Fritidstrafik sikrer godt resultat for store broforbindelser

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


