Nu har man valgt den entreprenør, der skal stå for at udvide Københavns Lufthavn Station med blandt andet nye perroner og en gangbro således, at den bliver klar til at håndtere mere trafik.
I 2021 fortalte Sund & Bælt, at infrastrukturforvalteren kunne konstatere, at det ville blive nødvendigt at udvide togstationen ved Københavns Lufthavn, da øresundsbanen allerede på daværende tidspunkt var tæt trafikeret, og den tilgængelige kapacitet var udfordret.
Den udvikling regnede man med ville fortsætte henimod slutningen af dette årti, når Fermern Bælt-forbindelsen efter planen åbner. Forventningen var og er nemlig, at det vil resultere i en øget trafik af både passager- og godstog på banen.
Derfor blev der skaffet medfinansiering til en udvidelse fra Den Europæiske Union, og samlet set blev der afsat en kontraktsum på 309 millioner kroner til projektet. Det har siden dannet grundlag for et entreprenørudbud i EU-regi, der netop er blevet afsluttet.
Nye perroner og ændret jernbane
Det blev den danske entreprenørvirksomhed Per Aarsleff A/S, der specialiserer sig i store infrastrukturprojekter, byggeri og anlægsarbejde, som vandt udbuddet og dermed hovedentreprisekontrakten på udvidelsen af Københavns Lufthavn Station.
Som led i udvidelsen skal der etableres to nye perroner, elevatorer og rulletrapper, ligesom der også skal opføres en gangbro. Denne vil gøre det muligt for togpassagerer at komme fra stationen til Terminal 3 i den danske hovedstadslufthavn.
I tillæg hertil skal jernbanen bygges om i henhold til de nye perroner. Det vil kræve anlæg af to nye såkaldte transversaler samt at der foretages ændringer i den eksisterende kørestrøm, afvanding og sikringsanlæg.
Det forventes, at arbejdet går i gang omkring årsskiftet, hvorefter det ventes tilendebragt i løbet af sommeren 2026.
Kalder det en spændende udfordring
Rasmus Haak, der er projektchef i Sund & Bælt hæfter sig ved betydningen af udvidelsen i forhold til, at jernbanen over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron bliver rustet til 2029, hvor den nye forbindelse over Femern Bælt ventes at være færdig.
“Sund & Bælt ser frem til samarbejdet med Aarsleff omkring udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Det er et vigtigt projekt, som er med til at sikre, at vi får udvidet gods- og passagerkapaciteten på Øresundsbanen forud for åbningen af Femernforbindelsen.”
Hos Per Aarsleff A/S ser afdelingsleder Claus Elleman ligeledes frem til, at man sammen med kolleger fra Aarsleff Rail A/S og søsterselskabet Wicotec Kirkebjerg A/S skal i gang med arbejdet.
”En spændende udfordring bliver blandt andet montage af gangbroen, hvor der skal tages hensyn til både naboer, erhvervsdrivende, metro, motorvej og bane i drift,” lyder det.
Relaterede artikler:
Ruster sig til tyske turister: ”En helt unik mulighed”