Det kan have store konsekvenser, når falske eller forældede anmeldelser får lov til at blive stående på toneangivende platforme, mener HORESTA, som derfor nu foreslår tre nye regler på området.
En skæv og usikker praksis som kan få alvorlige konsekvenser. Sådan beskriver HORESTA falske brugeranmeldelser på store platforme såsom Trustpilot og Tripadvisor. Brancheforeningen stiller sig kritisk, da den mener, at det er for nemt at benytte disse imod virksomheder.
Kritikken fra HORESTA er koordineret med den europæiske paraplyorganisation HOTREC, da man nu arbejder sammen med henblik på at få etableret fælles regler på tværs af Europa.
Organisationen forklarer, at baggrunden for initiativet er en voksende bekymring i branchen over, at anonyme og potentielt falske anmeldelser i dag har alt for stor gennemslagskraft. Maria Olafsson, der er politisk chef i HORESTA, forklarer, at det kan have alvorlige konsekvenser.
“Negative anmeldelser – ægte eller ej – kan i værste fald ødelægge en virksomheds omdømme. Og platforme som Tripadvisor og Trustpilot gør det i dag alt for let for anonyme brugere at hænge hoteller og restauranter ud uden dokumentation.”
Kalder det urimeligt
Ifølge Maria Olafsson er der flere aspekter af den måde, som anmelderiet foregår på i dag, man mener, bør strammes op.
“Det er et alvorligt problem, at man ikke en gang skal dokumentere, at man har været gæst, før man kan skrive en anmeldelse. Det muliggør misbrug både fra konkurrenter og fra privatpersoner med skjulte motiver.”
Derudover mener HORESTA ikke, at anmeldelserne ikke er tilstrækkeligt ajourførte. Hvis der eksempelvis er sket et ejerskifte eller er blevet rettet op på et område, hvor det tidligere haltede, er det ikke givet, at det bliver reflekteret i anmeldelserne, siger den politiske chef.
“Forestil dig eksempelvis en restaurant med catering, der har udfordringer med leveringer en enkelt jul, men som efterfølgende får rettet op. De dårlige anmeldelser hænger stadig ved dem flere år efter. Det mener vi ikke er rimeligt, hvis problemet rent faktisk bliver løst bagefter.”
Det er værd at bemærke, at Trustpilot tidligere har forklaret, at den samlede score fastsættes ud fra et vægtet gennemsnit, hvor nyere anmeldelser vejer tungere end ældre.
Foreslår tidsbegrænsning
HORESTA slår fast, at man som udgangspunkt ikke er imod anmeldelser, men at der skal skabes troværdige, ordnede og fair rammer for dem. Derfor er kritikken akkompagneret af tre forslag, som man mener vil afhjælpe udfordringerne på området.
Først og fremmest ønsker HORESTA, at anmelderne skal afkræves dokumentation for, at de rent faktisk har besøgt det givne sted, og derudover bør de skulle identificere sig eksempelvis ved hjælp af MitID eller en lignende metode.
Slutteligt foreslår organisationen, at der bør være en tidsbegrænsning på anmeldelser således, at de automatisk fjernes efter en vis periode. Det kunne for eksempel være tre måneder, lyder det.
Emnet skaber også panderynker i andre lande. I Italien er der blevet fremsat et lovforslag, som skal gøre op falske anmeldelser via lignende metoder, som HORESTA foreslår, ligesom Forbruger Europa sidste år opfordrede danskerne til at være særligt opmærksomme på området.
Relaterede artikler:
Arbejdskraft: HORESTA glæder sig over nyt udspil

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


