Metrobyggeri på Sydhavnsstrækningen mellem Havneholmen og Ny Ellebjerg. (Foto: Metroselskabet).

Vil kompensere hoteller ved metrobyggeri

Når næste fase af metrobyggeriet går i gang, kan centrale hoteller i København se frem til byggestøj og opgravede gader. HORESTA vil have kompensation til hoteller på lige fod med andre naboer.

Metroselskabet barsler med etableringen af M5, en ny metrolinje mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport med en linjeføring med stop på Amager, der for eksempel tæller DR Byen, Lergravsparken og Refshaleøen. Planen er, at byggeriet starter i 2026 med afslutning i 2035.

Det betyder imidlertid, at naboer til det kommende metrobyggeri på Vesterbro kan se frem til byggestøj og opgravede gader.

Men hvad der rammer nabolaget, rammer også hotelgæster, som overnatter i området, og derfor frygter HORESTA, at hoteller på Vesterbro vil blive ramt på forretningen, når byggeriet går i gang ved Hovedbanegården, fordi gæster vælger at overnatte på hoteller uden byggestøj.

Derfor mener erhvervsorganisationen, at hotellerne skal have kompensation fra Metroselskabet på samme måde, som beboere med adresse ved byggeriet kan få det i dag.

”Vi støtter metrobyggeriet, fordi det på mange måder skaber en langt bedre trafikafvikling i hovedstaden – også til gavn for turismen. Men konsekvenserne af det nye byggeri vil være meget store for mange hoteller, og derfor mener vi, at hotellerne bør kompenseres i byggeperioden,” siger HORESTAs viceadministrerende direktør, Jeppe Møller-Herskind, i en pressemeddelelse.

50 værelser bliver generet på hotel
Tirsdag bragte TV2 Kosmopol et indslag, som handlede om gener fra metrobyggeriet. Her fortalte Guldsmeden Hotels driftschef, Jacob Hausted, om de problemer, som Axel Guldsmeden Hotel med 202 værelser, der ligger i Colbjørnsensgade, efter hans vurdering vil blive ramt af.

”Ud mod byggepladsen vil der være op mod 50 værelser, der vil være direkte generet af larmen,” sagde chefen. Han tilføjede, at han frygter negative anmeldelser på Tripadvisor, som kan komme til at hjemsøge hotellet i mange år frem.

Metroen i København åbnede i øvrigt i 2002. Siden da har transportsystemet haft vokseværk. Senest har man tilføjet fem nye stationer i retning mod Sydhavn og Valby på linjen M4. De nye stationer blev indviet af Kong Frederik til en fejring den 22. juni, hvor også transportministeren, Københavns overborgmester og Frederiksbergs borgmester var til stede.

 

Relaterede artikler:

DSB lander trecifret millionoverskud

Bragende enige politikere vil styrke togturismen

Københavnske politikere vil udvide metrosystemet