DSB lander i første halvdel af 2024 et trecifret millionoverskud. Godt nok er niveauet en smule lavere end sidste år, men antallet af solgte rejser og passageromsætningen er steget.
Første halvdel af 2024 gik godt for DSB. Den statslige togoperatør lander således et overskud på 327 millioner kroner mod 375 millioner kroner på samme tid i 2023.
I en pressemeddelelse oplyser DSB, at resultatet sidste år var positivt påvirket af, at en tidligere leverandør betalte en erstatning på cirka 200 millioner kroner. Modsat var første halvår af 2024 påvirket af en forøget passageromsætning, hvoraf mere end halvdelen hænger sammen med et forøget antal rejser.
DSB oplyser i en pressemeddelelse, at der i første halvår af 2024 blev foretaget 84,7 millioner rejser, hvilket er 4,3 millioner flere end samme periode sidste år, hvilket svarer til en vækst på fem procent. Fremgangen er realiseret på tværs af alle markeder, og antallet af rejser over Storebælt er historisk høj, meddeler DSB.
En del af overskuddet hentes også i forøgede billetpriser. For fjern- og regionaltog udgjorde stigningen 57 millioner kroner, mens den for S-tog udgjorde 28 millioner kroner. I alt lød passageromsætningen i første halvdel af 2024 på 1.380 millioner kroner, fremgår det af halvårsrapporten.
Skruer op for forventningerne
På baggrund af første halvår af 2024 opjusterer DSB nu forventningerne for hele året. Egentlig forventede man, at der ville stå et rundt nul på bundlinjen ved årets afslutning, men nu forventer man i stedet et overskud på 300-400 millioner kroner.
Opjusteringen skyldes i høj grad den forøgede passageromsætning, som hentes i væksten i antallet af rejser, oplyser DSB. Derudover er der færre vedligeholdelsesomkostninger som følge af forsinkelser fra DSB’s leverandør af reservedele.
”Den fortsatte vækst i antal rejser er et stærkt signal fra kunderne om, at de gerne vil toget, og at vores tilbud til dem er attraktivt. Den udvikling skal vi fastholde og bygge videre på,” siger Flemming Jensen, administrerende direktør hos DSB.
I øvrigt har DSB lanceret en ny Check in-app den 29. april. Den 3. juli rundede man 1 million solgte rejser gennem appen, og 85.000 unikke kunder har prøvet den digitale løsning til tog, bus og metro.
Relaterede artikler:
Bygger lufthavns-station om for 309 millioner kroner