Mødelokale på Comwell Aarhus. Arkivfoto.

Indkøbere savner information om bæredygtighed

Når mødeplanlæggere og -indkøbere skal finde lokationer, er bæredygtighed højt på ønskelisten. Der mangler dog information fra leverandører, viser en ny undersøgelse.

Torsdag løber Optimeet Messen 2025 af stablen, og 320 udstillere viser sig frem. Her kan mødeplanlæggere og -indkøbere danne sig et overblik over mødeprodukter. Og når de skal vælge, hvor de vil afholde eksterne events, stiller hele 78 procent krav til bæredygtighed. Lidt over en tredjedel stiller krav ved hvert eneste eksterne arrangement.

Men at kun en mindre del af virksomhederne stiller krav til hvert eneste arrangement, mener MeetDenmark og Optimeet kan hænge sammen med, at størstedelen af indkøberne ikke føler sig tilstrækkeligt klædt på til at stille bæredygtighedskrav – både inden for miljø og klima.

Det bygger de to organisationer på en undersøgelse, de har foretaget blandt 212 mødeplanlæggere og -indkøbere. Her svarer 71 procent, at de ikke har nok viden til at stille krav til bæredygtighed vedrørende miljø og klima. 72 procent savner information om social bæredygtighed, og 73 procent af mødeindkøberne føler ikke, at leverandørerne informerer nok om de bæredygtige løsninger.

Ifølge undersøgelsen har lidt over halvdelen af virksomhederne fokus på både miljø, klima og sociale forhold, mens 19 procent alene stiller krav til miljø og klima, og seks procent udelukkende til det sociale.

”Undersøgelsen viser, hvor vigtigt bæredygtighed er i hele erhvervs- og mødeturismen, når mødekøberne så tydeligt tilkendegiver, at de stiller krav til det – især i forhold til klima og miljø, men også på det sociale område. Det er dog bemærkelsesværdigt, at mødekøberne fortsat giver udtryk for, at de ved for lidt i forhold til at kunne stille specifikke krav. Det er netop noget, der er stort fokus på i MeetDenmarks nye bæredygtighedsplan 2025-2028, og det glæder mig, at vi kan tale direkte ind i dette behov,” siger forperson i MeetDenmark, Pia Lange Christensen.

Lægger størst vægt på forplejning
Det vigtigste område for mødeplanlæggerne er mad og drikke, når de fremlægger krav for det miljømæssige område. 92 procent svarer således, at de stiller krav til netop dette område, og fokus er især på økologi, lokalt producerede fødevarer og særlige kosthensyn.

Flere af undersøgelsens spørgsmål er udarbejdet i samarbejde med Plantebaseret Videnscenter, og selvom kun 40 procent har erfaring med brug af plantebaserede fødevarer, tilkendegiver 62 procent, at de er positivt stemt over for at skulle benytte udelukkende vegetarisk forplejning til deres møder og events.

Undersøgelsen viser også, at 66 procent af mødeplanlæggerne stiller krav til affaldshåndtering, 61 procent til brugen af plastik og 54 procent til miljømærker eller -certificeringer hos leverandørerne.

”Undersøgelsen viser med al tydelighed, at bæredygtighed på en lang række områder er et centralt tema blandt de danske mødeindkøbere. Jeg er glad for, at vi i Optimeet kan bidrage til denne analyse med vores solide netværk blandt danske mødeplanlæggere og være med til at sætte endnu mere fokus på dagsordenen,” siger Ole Sorang, administrerende direktør i Optimeet.

Undersøgelsen viser, at valget om at stille bæredygtighedskrav til leverandører for 63 procent af mødeindkøberne bunder i en grundlæggende overbevisning om, at det er det rette at gøre.

Derudover har 41 procent af virksomhederne en klar politik på området, mens krav som de offentlige SKI-aftaler og rapporteringsforpligtelser spiller en mindre, men stadig væsentlig rolle.

Pris er også fortsat en faktor. Mens 45 procent er moderat indstillet over for en højere pris, svarer 36 procent, at de i meget eller høj grad er villige til at betale mere for bæredygtige løsninger i forbindelse med indkøb af møder, konferencer og events.

Relaterede artikler:

Erfaren profil skal fremme dansk mødeturisme

Syv nye destinationer slutter sig til MeetDenmark

Mere end 300 udstillere: Stor messe har vokseværk