De danske storbyer har fået øje på kulturturismen som en af de helt store vækstdrivere. Nu har man fået en millionbevilling, som skal sikre viden, der kan styrke turismeformen.
Samarbejdet Dansk Storbyturisme ønsker, at endnu flere turister i fremtiden skal lægge sig til at sove på de danske overnatningssteder.
Konkret vil man fokusere på kulturturisme, men hvorfor er det så lige, at internationale kulturturister besøger enten Aalborg, Aarhus, Odense eller København? Det er netop det, man ønsker at bringe frem i lyset. For bliver byernes kulturelle profil styrket, så kan kulturturismen spæde til uden for højsæsonen.
”Storbyernes kultursignatur” er titlen på projektet, som netop har fået tilsagn om 4,89 millioner kroner i finansiering fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
”Jeg glæder mig over, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse også kan se potentialet i at arbejde endnu mere med kulturturismens potentiale i storbyerne. Kulturturismen spiller en central rolle i arbejdet med at nå de nationale målsætninger om vækst i dansk turisme, og derfor er det glædeligt, at vi nu kan arbejde fokuseret med at styrke storbyernes kulturprofiler og -produkter for at forløse vækstpotentialet og samtidig understøtte, at kulturturismen kommer lokale til gavn,” siger Søren Tegen Pedersen, forperson i Dansk Storbyturisme og direktør i Wonderful Copenhagen.
Vil ikke sakke bagud
Fra Dansk Storbyturisme lyder det, at man forventer, at kulturturismen globalt set vil vokse med 14,4 procent i gennemsnit om året frem mod 2044.
Men i udlandet har man også lugtet lunten, og derfor er konkurrencen hård. Et hovedformål med projektet er derfor at finde frem til de fire storbyers lokale særkender og udvikle stærke kulturprodukter på den baggrund.
Det aktuelle projekt, som netop har opnået finansiering, bygger videre på projektet ”Cities for Culture”, som de seneste tre år har skullet være med til at styrke storbyernes kulturelle profiler og skabe et tættere samarbejde mellem kultur- og turismeaktører på tværs af landet.
Gennem projektet er der udviklet en række af, hvad man kalder, ”ikoniske kulturcases,” hvor 24 aktører har været involveret i at skabe nye, mere bæredygtige kulturprodukter med international appel.
Kulturprodukter er blevet til
Cities for Culture har ført til, at 30 nye kulturprodukter er blevet udviklet, hvoraf størstedelen har et grønt og bæredygtigt fokus, oplyser Dansk Storbyturisme.
Projektet har været med til at anvise en retning i markedsføringen af dansk kulturturisme, og så har man samlet over 700 deltagere i kompetenceudviklende og netværksskabende aktiviteter.
”Cities for Culture har givet os nogle vigtige sten at stå på i arbejdet med kulturturismen. Netop kulturen betyder rigtig meget for storbyturismen, og arbejdet med at styrke kulturturismen er derfor helt afgørende for storbyernes tiltrækningskraft. Jeg er rigtig glad for, at projektet også har givet os mulighed for at samle og dele en masse viden, så vi sammen, på tværs af landet, kan styrke kulturen,” siger Søren Tegen Pedersen.
Skal stå med viden om tre år
Projektperioden på projekt Storbyernes kultursignatur udløber om tre år. Her skal Dansk Storbyturisme gerne stå med en klarere forståelse af, hvad storbyerne kan hver for sig – men også hvad der kendetegner de danske storbyer i forening.
Dansk Storbyturisme påpeger selv, at storbyerne driver væksten for mange af målsætningerne i den nationale turismestrategi.
Projektet forventes at give ny viden om og idéer til, hvordan storbyerne på en mere bæredygtig måde kan arbejde for, at Danmark når en årlig turismeomsætning på 200 milliarder kroner, og ikke mindst tilstræber, at antallet af overnatninger uden for højsæsonen udgør 70 procent.
Relaterede artikler:
Flere udenlandske turister kom forbi i vintermåneder

TURISME24.DK Nyt om turisme i Danmark


